Browsing Mastergradoppgaver (Master's theses) by Title
Now showing items 30-42 of 42
-
Mange biter-hele barnet. Tilrettelegging for estetisk tilnærming til læring hos skolestartere.
(Master thesis, 2020)This master's thesis in children's culture and art pedagogy is a qualitative examination of the aesthetic approach to learning in primary and lower secondary schools. In this master's thesis, the aesthetic approach to ... -
Meiningsskaping i leik: Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Korleis skaper barn meining av materiell når dei leikar -
Mobbeåtferd i barnehagen: Ein kvalitativ studie av mobbeåtferd, PPT sitt systemretta arbeid og mobbeførebyggande arbeid i barnehagen.
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Kva tankar og erfaringar har tilsette i PPT rundt mobbeåtferd i barnehagen, og korleis kan PPT arbeide systemretta for å forebygge mobbing i barnehagen? -
Motivasjon og samskapt læring gjennom matnyttighet. En studie om styrerrollen i barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2018)Å gjøre prosjektet matnyttig ser ut til å være den viktigste redskapen for styrere for å motivere sine ansatte til læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling (BKU). Styrerne ser det som en av sine viktigste oppgaver ... -
Muligheter og begrensninger: Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og hvordan skape mer varige endringer
(Master thesis, 2020)"Alle skal med!" kan se ut til å være et gjennomgående argument for å utvikle lærende organisasjoner (Senge, 1991; Wadel, 1997; Fullan, 2014; Ødegård, Nordahl og Røys, 2017; Roland og Ertesvåg, 2018; Gotvassli, 2019). Med ... -
PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen - et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning
(Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er profesjonsforståelser i Instrumentalundervisningen i kulturskolen. Profesjon omhandler yrkesutøvere som har særegen kunnskap innen for sitt område. Musikkpedagogen som profesjon kan man ha ... -
Strategisk ledelse av barnehagen i starten av den fjerde industrielle revolusjon
(Master thesis, 2018)Denne avhandlingen tar for seg barnehagelederen og den fjerde industrielle revolusjon. Gjennom å intervjue barnehageledere, i Trondheim kommune, om deres tanker og arbeidsmetoder i et fremtids- og digitalt perspektiv, har ... -
Styreres arbeid med barnehagebasert kompetanseutvikling: En kvalitativ undersøkelse om hvordan ulike barnehagestyrere arbeider med kompetansestrategien 'Kompetanse for fremtidens barnehager, revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-22' med fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og hensikt: Temaet for oppgaven er kompetanseutvikling, der barnehagestyrerne er gitt et særlig ansvar for å lede endring- og utviklingsprosesser i barnehagen. I barnehagesektoren er barnehagebasert kompetanseutvikling ... -
Tettere på: en undersøkelse av ungdommers estetiske erfaringer med dans gjennom Den kulturelle skolesekken
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ungdom i videregående skole forestillingen "Make me dance" gjennom den kulturelle skolesekken ? -
Veiledning - "Å trigge den individuelle sjel": 10 kjennetegn ved veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie av problemstillingen “Hva kjennetegner veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen?”. Som datainnsamlingsmetode har jeg valgt semistrukturert ... -
Vinterlig trivsel: Om betydningen om fysisk miljø og materialitet for 2-3 åringers subjektive trivsel
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien undersøker hvilken betydning fysisk miljø og materialitet kan ha for 2-3 åringers subjektive trivsel i utetiden om vinteren i en midtnorsk barnehage. For å komme så nært barnas egne opplevelser ... -
Voksnes blikk på barns relasjoner: Oppdagelse av systematisk utestengning i barnehagen – ledelsens ansvar
(Master thesis, 2019)I denne studien er hensikten å belyse hvordan ledelsen i barnehagen på best mulig måte kan arbeide for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. Valg av tema ble tatt med utgangspunkt i at det ...