Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen - et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619069Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ryen, M.K.L. (2019). Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne høgskoleSammendrag
Tema for denne masteroppgaven er profesjonsforståelser i Instrumentalundervisningen i kulturskolen. Profesjon omhandler yrkesutøvere som har særegen kunnskap innen for sitt område. Musikkpedagogen som profesjon kan man ha særegen kunnskap både som utøvende musiker og særegen kunnskap innenfor pedagogikk. Musikkpedagogen i kulturskolen kan man ha ulike erfaring, bakgrunn og grad av utdanning innen for musikk og pedagogikk. Dette kan dermed gi ulike utgangspunkt for hvordan man oppfatter sin oppgave som musikkpedagog i instrumentalundervisningen med eleven i kulturskolen.
Forskningsspørsmålet for masteroppgaven er følgende: Hvordan påvirker musikkpedagogensprofesjonsforståelse deres instrumentalundervisning med eleven i kulturskolen
Studien bygger på tre kvalitative forskningsintervju av musikkpedagoger i kulturskolen, som alle også er utøvende musikere i hver sin sjanger, og et standardisert spørreskjema til studenter ved praktisk pedagogisk utdanning ved høyere musikkutdanning. Med denne studien er ønske å belyse ulike profesjonsforståelser og hvilke pedagogiske kvaliteter dette handler om i kulturskolens instrumentalundervisning, som videre kan være et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning og yrkesfelt.
Funnene gir innsikt blant annet hva forskningsdeltakerne legger til grunn for sin utøvelse som musikkpedagog, hva som har vært relevant erfaring, hva som er deres viktigste oppgave, hvilken påvirkning deres musikalske barndom har hatt for sin forståelse av sin profesjonsidentitet, samt syn på læringsprosesser, menneskesyn og kunnskapssyn.