Now showing items 59-78 of 96

    • Mange biter-hele barnet. Tilrettelegging for estetisk tilnærming til læring hos skolestartere. 

      Rotli, Ingrid Torgersen (Master thesis, 2020)
      This master's thesis in children's culture and art pedagogy is a qualitative examination of the aesthetic approach to learning in primary and lower secondary schools. In this master's thesis, the aesthetic approach to ...
    • Mann og pedagogisk leder i barnehagen 

      Saltrø, Vigdis (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser ...
    • Manualbaserte verktøy i barnehagen 

      Nøst, Malin (Master thesis, 2022)
      Manualbaserte verktøy som kvalitetssikring av det pedagogiske tilbudet har vært en økende trend i sektoren, men ikke uten kritiske innvendinger. I hovedsak rettes kritikken av manualbaserte verktøy mot det synet på barn ...
    • Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker 

      Trondsen, Ann Hege (Master thesis, 2022)
      Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ...
    • Meiningsskaping i leik: Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik 

      Eidsvik, Anniken (Master thesis, 2019)
      Problemstilling: Korleis skaper barn meining av materiell når dei leikar
    • Meningsskaping blant flerspråklige barn 

      Hoff, Anne Xiu H. (Master thesis, 2023)
      I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver heter det at «Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer» (Kunnskapdepartementet, 2017a, s. 27). Barn i en flerspråklig gruppe har et mangfold av ...
    • Mestring eller utilstrekkelighet? 

      Moxness, Anni Elina Partanen (Master thesis, 2023)
      Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen? Oppgaven tar utgangspunkt i fire kvalitative dybdeintervju av pedagogiske ...
    • Mobbeåtferd i barnehagen: Ein kvalitativ studie av mobbeåtferd, PPT sitt systemretta arbeid og mobbeførebyggande arbeid i barnehagen. 

      Sætreås, Anne Petrine (Master thesis, 2019)
      Problemstilling: Kva tankar og erfaringar har tilsette i PPT rundt mobbeåtferd i barnehagen, og korleis kan PPT arbeide systemretta for å forebygge mobbing i barnehagen?
    • Motivasjon og samskapt læring gjennom matnyttighet. En studie om styrerrollen i barnehagebasert kompetanseutvikling 

      Kriens, Hilde (Master thesis, 2018)
      Å gjøre prosjektet matnyttig ser ut til å være den viktigste redskapen for styrere for å motivere sine ansatte til læring gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling (BKU). Styrerne ser det som en av sine viktigste oppgaver ...
    • Muligheter og begrensninger: Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og hvordan skape mer varige endringer 

      Gunnarson, Hilde (Master thesis, 2020)
      "Alle skal med!" kan se ut til å være et gjennomgående argument for å utvikle lærende organisasjoner (Senge, 1991; Wadel, 1997; Fullan, 2014; Ødegård, Nordahl og Røys, 2017; Roland og Ertesvåg, 2018; Gotvassli, 2019). Med ...
    • Multimodal meningsskaping i matematikk 

      Dalen, Bjørg-Iren (Master thesis, 2023)
      Bakgrunn for valg av tematikk i masteroppgaven er interesse og fasinasjon av dynamikken som oppstår i estetiske læringsprosesser. Hovedvekten er på meningsskaping, og det som undersøkes er det tverrfaglige møte mellom kunst ...
    • «Musicking» i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen 

      Lauvås, Ingvild Furnes (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne studien er «’musicking’ i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen», med formål å kaste ljos over dei ulike mogelegheitene som ligg i å gjere musikk i møte med born med særskilde behov. Gjennom Small (1998) ...
    • Nedgang i Reggio Emilia inspirerede barnehageprofiler 

      Hindkjær, Anne Løkås (Master thesis, 2021)
      Reggio Emilia inspirationen har haft stor indflydelse i verden og der er brugt mange ressourcer på at fremme Reggio Emilia inspirationen indenfor det norske barnehagefelt. Den populære Reggio Emilia inspirerede barnehageprofil ...
    • Organisasjonskultur i barnehagen 

      Margrete Duna, Drage, MLMOP5900 (Master thesis, 2021)
      Denne oppgaven er sluttresultatet av et masterprosjekt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan vil endring i organisasjonskulturen påvirke pedagogenes rammebetingelser for ledelse?» Ledelse i barnehagen har ...
    • Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom 

      Landsvik, Hege (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ...
    • PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn 

      Gjerstadberget, Guro Erika Trøseid (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ...
    • Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen - et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning 

      Ryen, Marte Kristine Lyster (Master thesis, 2019)
      Tema for denne masteroppgaven er profesjonsforståelser i Instrumentalundervisningen i kulturskolen. Profesjon omhandler yrkesutøvere som har særegen kunnskap innen for sitt område. Musikkpedagogen som profesjon kan man ha ...
    • Se tonene! Hør bildene! 

      Sivertsen, Janicke Helen (Master thesis, 2021)
      I denne studien har jeg sett på hva kunstfag kan bidra med i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan spesialpedagoger bruke kunstfaglige aktiviteter for å åpne ...
    • «Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen» 

      Selnes, Lena (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ...
    • Spenning, utforsking og vennskap 

      Løvbukten, Anette (Master thesis, 2021)
      Studiens hensikt har vært å lytte til barns stemme for hvordan de opplever lek og trivsel i deres eget fysiske utemiljø i barnehagen. 4-åringene fikk være deltakere i forskningen. Studien er situert i hermeneutisk, ...