Browsing Mastergradoppgaver (Master's theses) by Title
Now showing items 6-25 of 42
-
Demokrati i barnehagen: å lage spor i snøen er å være på sporet til samspill. En fenomenologisk hermeneutisk studie fra utelivet i en småbarnsavdeling
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan samspill i vinter- og naturmiljø fremme demokrati for de minste i barnehagen. -
Den ambulerende spesialpedagogen i barnehagen
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ambulerende spesialpedagoger sin arbeidssituasjon i barnehagen og hvilke dilemma i spesialpedagogisk praksis kan disse erfaringene synliggjøre? -
Den komplekse lederrollen i barnehagen. Hvordan kommuniserer og møter pedagogiske ledere medarbeidere som opplever utfordringer i jobbhverdagen?
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehageledelse, hvor problemstillingen er: Hvordan kommuniserer og møter pedagogiske ledere medarbeidere som opplever utfordringer i jobbhverdagen? Forskningens fokus var å se på ledelsesutfordringer ... -
Den pedagogiske lederen i samarbeidet om ledelse: en kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere operasjonaliserer egen rolle og ansvar i samarbeidet om ledelse av barnehagen
(Master thesis, 2018)Fra innledningskapitlet: I barnehagens ledelsesstruktur utgjør de pedagogiske lederne, styreren og avdelingsleder eller fagleder barnehagens lederteam som samarbeider om ledelse av barnehagen. Samarbeidet om ledelsesprosesser ... -
Digital musicking: Musikalske møter mellom loop station og barn i eit post-humanistisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Kva kan oppstå av musicking i musikalske møter mellom barn og loop station gjennom performative prosesser, sett i eit post-humanistisk perspektiv? -
Eiers styringsressurser som rammebetingelse for styrers ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2019) -
Eventyrlig formidling -Rom for fantasi og lek
(Master thesis, 2019)Barnehagens rom og det fysiske miljøet kan ha påvirkning på oss mennesker som oppholder oss der daglig. Det kommer stadig ny forskning som belyser viktigheten av miljøet og materialer rundt oss. Med en kunstpedagogisk ... -
Foreldre i sårbare situasjoner - betydningen av ansattes anerkjennelse i møte med familier på et familiesenter
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: For barn som er utsatt for risiko og for å sikre tidlig intervensjon, blir barn og deres foreldre henvist til familiesenter for utredning av foreldrenes omsorgskapasitet, der endringsarbeid inngår. Hensikt: ... -
Hva kan utdanning for bærekraftig utvikling være? En kvalitativ og komparativ studie av hva et økt krav om å fremme bærekraftig utvikling kan innebære for pedagogenes praksis i barnehagens uterom
(Master thesis, 2019)I takt med et økt fokus på miljøproblematikk og klimakrise, har bærekraftig utvikling blitt løftet fram som et viktig og overordnet tema gjennom FNs bærekraftmål og den reviderte utgaven av rammeplanen for barnehagen som ... -
Hvilke tanker og opplevelser har barne - og ungdomsarbeidere om ledelse?. «Ikke på topp, men sånn litt under og kan være på topp når jeg vil»
(Master thesis, 2018)Det finnes begrenset forskning i barnehagen om barne - og ungdomsarbeider og deres rolle som den ledede. Kravene til kvalitet i barnehagen er blitt skjerpet særlig gjennom revidert Rammeplan for barnehagens innhold og ... -
Hvordan oppleves det å jobbe som spesialpedagog ansatt i barnehagen uten kun å være knyttet direkte til enkeltvedtak ?
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan oppleves det å jobbe som spesialpedagog ansatt i barnehagen uten kun å være knyttet direkte til enkeltvedtak? -
Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen? En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelser av styring av barnehagesektoren og hvordan det kan påvirke styrers ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2018)Tittel: Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen? Oppgavens tema: En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelse av styring av barnehagesektoren og hvordan det påvirker styrers ... -
Høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring: Barnets demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring. Inkluderende opplæring har mangfold som utgangspunkt da den skal medvirke til alle barns mulighet til demokratisk ... -
Kjente støtten din fra venstre i dag
(Master thesis, 2018)Styrerrollen i et oppvekstsenter – møtet mellom enhetsleder og styrer – et øyeblikks/potensialitets/bilde av en (barnehage)ledelse i bevegelse -
Konstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg hvordan barn konstrueres i individuelle opplæringsplaner (IOP), og hvilke diskurser som kommer til uttrykk i disse spesialpedagogiske dokumentene. Vi er i liten grad bevisste på hvordan ... -
Lar du deg styre eller blir du styrt? En undersøkelse av styreres strategivalg i møtet med eksterne styringsforsøk
(Master thesis, 2018)Problemstilling: En undersøkelse av styreres strategivalg i møtet med eksterne interessenters styringsforsøk. Metode: For å belyse problemstillingen til denne masteroppgaven er det valgt en kvalitativ tilnærming. ... -
Ledelse av kvalitetsarbeid i barnehagen: en diskursanalytisk studie av politiske føringer for kvaliteten i den norske barnehagen
(Master thesis, 2020)Målet med denne masteroppgaven har vært å se hvordan føringer fra et politisk dokument er med å påvirke kvalitetsdiskursen og skape implikasjoner for ledelse av barnehagen. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet ... -
Ledelse er svaret, men hva er problemet? En diskursanalyse av meldinger til Stortinget i perioden 2006-2019
(Master thesis, 2020)Det ser ut til å være en sammenheng mellom den utdanningspolitikk som blir presentert i meldinger til Stortinget og den forståelse og kunnskap forskningen produserer om barnehageledelse, for eksempel gjennom at forskningen ... -
Ledelse for læring i FUS barnehagene. Distribuert ledelsespraksis og FUS barnehagen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2018)Offentlige styringsdokumenter som Rammeplan for barnehagen (2017) og Kompetanse for fremtidens barnehage, revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022 (2017) gir sterke signal om at barnehagene må utvikles ...