Hva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? : En dokumentanalyse om fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge.
Jeg har definert fantastisk litteratur som det som ofte kalles high fantasy, med både åpne og lukkede sekundærverdenstrukturer. Barn og unge lesere blir definert til å være mellom 10 og 15 år. Samtidig anerkjenner jeg at mange voksne lesere også trekkes til sjangeren.
Selve leseopplevelsen blir definert som møtet mellom leser og bok. Jeg benytter meg av kognitiv narratologi innenfor moderne litteraturvitenskap som en teori for å beskrive hvordan det å lese kan påvirke leseren både kognitivt og emosjonelt. Jeg viser også til Winnicotts teori om det potensielle rom som et bilde på den tilstanden leseren går inn i underveis i leseopplevelsen.
Tre typer fantastiske leseopplevelser blir så undersøkt: eskapisme, gjenkjennelse og estetikk.
Jeg argumenterer for en nøytral forståelse av eskapisme som en måte å oppleve den fantastiske litteraturen. Under gjenkjennelse ser jeg på hvordan leseren kan oppleve å identifisere seg med hovedkarakterene i den fantastiske litteraturen, særlig gjennom fortellerstemmens performative barneperspektiv. I den estetiske opplevelsen ser jeg på hvordan både språket og beskrivelsene som brukes, er med på å la leseren oppleve den fantastiske litteraturen.
Spørsmålet Hva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? blir besvart med at kombinasjonen
av de tre leseopplevelsene kan gi barn og unge lesere en fantastisk leseopplevelse