Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjervan, Ellen Karoline
dc.contributor.authorGrunnvoll, Margrete
dc.date.accessioned2021-07-01T11:45:18Z
dc.date.available2021-07-01T11:45:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762816
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge. Jeg har definert fantastisk litteratur som det som ofte kalles high fantasy, med både åpne og lukkede sekundærverdenstrukturer. Barn og unge lesere blir definert til å være mellom 10 og 15 år. Samtidig anerkjenner jeg at mange voksne lesere også trekkes til sjangeren. Selve leseopplevelsen blir definert som møtet mellom leser og bok. Jeg benytter meg av kognitiv narratologi innenfor moderne litteraturvitenskap som en teori for å beskrive hvordan det å lese kan påvirke leseren både kognitivt og emosjonelt. Jeg viser også til Winnicotts teori om det potensielle rom som et bilde på den tilstanden leseren går inn i underveis i leseopplevelsen. Tre typer fantastiske leseopplevelser blir så undersøkt: eskapisme, gjenkjennelse og estetikk. Jeg argumenterer for en nøytral forståelse av eskapisme som en måte å oppleve den fantastiske litteraturen. Under gjenkjennelse ser jeg på hvordan leseren kan oppleve å identifisere seg med hovedkarakterene i den fantastiske litteraturen, særlig gjennom fortellerstemmens performative barneperspektiv. I den estetiske opplevelsen ser jeg på hvordan både språket og beskrivelsene som brukes, er med på å la leseren oppleve den fantastiske litteraturen. Spørsmålet Hva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? blir besvart med at kombinasjonen av de tre leseopplevelsene kan gi barn og unge lesere en fantastisk leseopplevelseen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskole for Barnehagelærerutdanningen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? : En dokumentanalyse om fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og ungeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal