Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 541-560 of 1143
-
Matematikk for de yngste barna i barnehagen: en bacheloroppgave som handler om personalets arbeid med utvikling av romforståelse for de yngste barna
(Bachelor thesis, 2020)Romforståelse utvikles allerede fra barnet fødes. Fra å være inne i mors mage til å kunne strekke seg i alle retninger (Nakken, 2017, s. 2). Geometrisk innsikt og romforståelse utvikles når barnet utforsker rommet, kjenner ... -
Foreldresamarbeid i et flerkulturelt perspektiv: hvordan håndterer barnehageansatte, og hvordan opplever foreldre/foresatte foreldresamarbeidet når de ikke deler språk?
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for oppgaven er noe jeg alltid har hatt interesse for, da jeg selv er en del av det flerspråklige mangfoldet i det norske samfunnet. Jeg har erfaring med hvordan man føler seg når man ikke har en felles språk med ... -
Matematikk i barns lek: "Hvordan legger ansatte til rette for å gi de eldste barna i barnehagen matematiske erfaringer gjennom lek, uten å ødelegge den frie leken?"
(Bachelor thesis, 2020)I henhold til aktualitet i barnehagen finner man matematikk under fagområdet antall, rom og form i rammeplanen, som betyr at det er noe ansatte i barnehagen skal ha fokus på i barnehagen. I denne delen står det tydelig at ... -
Barns undring i naturen: Hvordan kan personalet i barnehagen støtte barnas undring i naturen om vinteren?
(Bachelor thesis, 2020)Temaet undring har fått mer fokus i de siste årene, blant annet i den nye Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017) og da Barnehagedagen i 2019 ble arrangert, inneholdt den også temaet nysgjerrighet og undring. ... -
Barns undring i utemiljøet: hvordan kommer barns undring til syne i utemiljøet?
(Bachelor thesis, 2020)Der noen anerkjenner barns undringsuttrykk og bruker til det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og andre avfeier det, til tross for at det er en del av barnehagens formål og mandat. Undring er et begrep som er forankret i ... -
Realfag i barnehagen: en bacheloroppgave om realfag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Realfag blir ofte sett på som et vanskelig og komplisert fag, et slikt syn vil ikke engasjere folk til å drive med eller se viktigheten med realfaget i barnehagen. I en artikkel i Bergens Tidene (2017) skriver Torbjørn ... -
Barnehagens innerom som læringsarena: en bacheloroppgave om personalets tanker om barnehagens innerom, og hvordan innerommet kan påvirke barns romforståelse
(Bachelor thesis, 2020)I oppstartsfasen av bachelorprosjektet ble jeg raskt klar over hvilket tema jeg ønsket å gå nærmere inn på, men problemstillingen krevde en del gjennomarbeiding. Jeg synes det var utfordrende å formulere en god problemstilling ... -
Mestring under måltidet: Hvordan kan de ansatte legge til rette for mestring hos de yngste barna under måltidet?
(Bachelor thesis, 2020)Livsmestring er et forholdsvis nytt begrep i Rammeplanen. Under kapittelet om livsmestring og helse i Rammeplanen står det blant annet at: «Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd ... -
Fra utrygg til trygg tilknytning: på hvilken måte arbeider barnehagelærere med å skape trygg tilknytning til barn som lever i utsatte livssituasjoner?
(Bachelor thesis, 2020)«Alle barn fortjener en god start. Barn og unge skal oppleve å lære, leke, utvikle seg og mestre. Trygge rammer er viktig. Trygge barn som trives, lærer bedre.», slik starter stortingsmelding 6 (Kunnskapsdepartementet [KD], ... -
Vanskelige barn, eller barn som har det vanskelig? Hvordan arbeider personalet med regulering av barnas følelser
(Bachelor thesis, 2020)Begrepet «livsmestring og helse» har nylig blitt innført i barnehagens verdigrunnlag i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), heretter kalt «rammeplan». Herunder påpekes det at «barna skal få ... -
Lek og psykisk helse i barnehagen: lekens ressurs i arbeidet med psykisk helse
(Bachelor thesis, 2020)I min oppgave har jeg valgt å fokusere på temaene lek og psykisk helse. Dette er to viktige tema i barnehagen. Lek er noe som alle har et forhold til, og som har et veldig viktig og stort fokus i barnehagen. Det er veldig ... -
Hvordan arbeide med selvstendighet i rutine- og overgangs situasjoner slik at barna føler mestring i hverdagen?
(Bachelor thesis, 2020)Overgangssituasjoner kan ofte oppleves som stressende og som en aktivitet hvor målet er å komme seg fra det ene til det andre. Med problemstillingen vil jeg fokuserer på arbeidet med utviklingen av selvstendighet og hvordan ... -
Barns mestring i hverdagssituasjoner: måltidet
(Bachelor thesis, 2020)Barns mestring i hverdagssituasjoner er hovedtemaet for denne bacheloroppgaven. Mestring kan utforskes på mange vis, og et område er å se på barns mestring i måltidsituasjonen. Av hverdagssituasjonene så er måltidet godt ... -
Hvilke faktorer mener pedagogisk leder må være tilstede for å fremme trygghet og livsmestring for de yngste barna i barnehagen? Trygghet og livsmestring hos de yngste i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for min bacheloroppgave er ”trygghet og livsmestring”. Begrunnelsen for valget av tema er at jeg mener dette er to helt avgjørende goder man som barnehagelærer må legge til rette for at ethvert barn opplever. Årsaken ... -
Fysisk aktivitet som fremmer god psykisk og fysisk helse: en bacheloroppgave som omhandler barnehagelæreren som tilrettelegger for fysisk aktiviet
(Bachelor thesis, 2020)For barn i dag er fysisk aktivitet en stor del av hverdagen for de fleste. Barn som går i norske barnehager i dag tilbringer store deler av dagen sin i barnehagen. Det er viktig at alle barn i løpet av dagen får utløp for ... -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
Barns mestringsopplevelse i naturen: på hvilken måte jobber personalet på naturen som læringsarena, med barns mestringsopplevelser i det fysiske utemiljøet hos barn i alderen 3-6?
(Bachelor thesis, 2020)I rammeplanen er det tydelig at personalet skal bruke det fysiske utemiljøet, som en arena hvor barn får et mangfold av naturopplevelser som gir mulighet til lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52). Når vi vet ... -
Barns medvirkning i lek i forhold til barnehagens innerom: pedagogisk leders tilrettelegging på en storbarnsavdelig
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven handler om hvordan pedagogisk leder tilrettelegger for barns medvirkning i forhold til barnehagens innerom. I rammeplanen for barnehagen – innhold og oppgaver, heter det at «Barnehagen skal være bevisst på ... -
Barns naturopplevelser og helsefremmende arbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I prosessen med å finne tema og problemstilling fant jeg tidlig ut at jeg ønsket at oppgaven min skulle handle om hvordan naturen kan påvirke barnehagebarns helse. Ettersom at helse er et stort begrep som rommer mye, valgte ... -
Likeverd for jenter og gutter i barnehagen: hva innebærer det å være gutt og jente, hva er forskjellen og er den viktig?
(Bachelor thesis, 2020)Innledningsvis vil jeg peke på hva denne oppgaven skal ta for seg. Norge er ett land som har kommet langt i likestilling mellom menn og kvinner, men hva innebærer det egentlig å være gutt og jente i barnehagealder, hva er ...