Barns medvirkning i lek i forhold til barnehagens innerom: pedagogisk leders tilrettelegging på en storbarnsavdelig
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681622Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan pedagogisk leder tilrettelegger for barns medvirkning i forhold til barnehagens innerom. I rammeplanen for barnehagen – innhold og oppgaver, heter det at «Barnehagen skal være bevisst på barns ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. (Utdanningsdirektoratet, 2017, s. 27). Noe jeg var sikker på da jeg startet prosessen med bacheloroppgaven, var at jeg ville trekke inn medvirkning. Dette er noe jeg finner interessant og spennende. Jeg kom frem til at barnehagens innerom var et tema jeg ønsket å finne ut mer om. Hovedfokuset i oppgaven er hvordan pedagogisk leder legger til rette for dette, med konkrete eksempler for hvordan det praktiseres.
Jeg har valgt problemstillingen: «Hvordan tilrettelegger pedagogisk leder for barns medvirkning i lek i forhold til barnehagens innerom på storbarnsavdeling?». Innledningsvis ønsker jeg å belyse relevant teori som jeg skal bruke videre i drøftingen av funn og resultater. Teorikapitlet omhandler både barnehagens innerom, lek, medvirkning, pedagogisk leders rolle og livsmestring. Deretter vil jeg skrive om metoden, adgang til felten, valg av informanter, og gjennomføring. Til slutt kommer et kapittel hvor jeg presenterer funn og drøfter disse opp mot problemstillingen. Dette kapitlet har jeg valgt å dele i fire.