Barns mestringsopplevelse i naturen: på hvilken måte jobber personalet på naturen som læringsarena, med barns mestringsopplevelser i det fysiske utemiljøet hos barn i alderen 3-6?
Abstract
I rammeplanen er det tydelig at personalet skal bruke det fysiske utemiljøet, som en arena
hvor barn får et mangfold av naturopplevelser som gir mulighet til lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52). Når vi vet at opplevelse av mestring er en stor faktor for barns livskvalitet, blir det en viktig begrunnelse for personalets arbeid med kvaliteten i det fysiske utemiljøet. (Dragland, 2018, s. 28). Dette gjør at bacheloroppgaven min skal ta for seg hvordan personalet kan bruke naturen, som en arena for å gi barn opplevelse av mestring. Det som har vært spennende fra intervjuene, er synet personalet har på mulighetene det fysiske utemiljøet kan tilby, og det å være en psykisk og fysisk støtte gjennom barns utfordringer. I oppgaven vil jeg vise til teori som går på barns mestringsopplevelse, det fysiske utemiljøet, den fysiske leken i uterommet og til slutt relasjon mellom personalet og barna. Jeg har valgt disse temaene da dette var fremtredende i funnene, og det kan være vesentlige faktorer for at barn skal oppleve mestring i det fysiske utemiljøet.
Ut i fra dette, mener jeg det er viktig å bruke naturen som en hjelpende hånd, for at hvert enkelt barn skal få oppleve mestring ut i fra deres forutsetninger. Derfor er problemstillingen for dette forskningsprosjektet
”på hvilken måte kan personalet i barnehagen legge til rette for at barn opplever mestring, i det fysiske utemiljøet i alderen 3 – 6 år”.
Ut i fra dette ønsker jeg å ta for meg forskningsspørsmålet ”hvordan dette kommer frem i relasjon mellom personalet og barnet og mellom flere barn”. Relasjonen en viktig faktor for barns utvikling, og deres opplevelse av mestring. Videre i kapittel 2 tar jeg for meg teori, som skal være en del av diskusjon. I kapittel 3 belyser jeg den kvalitative metoden jeg har valgt, og presenterer de fire informantene. Videre i kapittel 4 kommer jeg inn på diskusjon av funnene ut i fra problemstillingen, og viser sammenheng med teorien som er relevant. Til slutt i kapittel 5 kommer konklusjonene med hovedpoenget i selve forskningsprosjektet.