Now showing items 201-220 of 1143

    • Men’s career choices in early childhood education and care–an embodied intersectionality perspective 

      Ljunggren, Birgitte; Eidevald, Christian (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The workforce in early childhood education and care (ECEC) is highly gender-segregated with a majority of women. Gender-sensitive professionalization is regarded a way to recruit more men, but there is a call for more ...
    • An Intervention to Increase Outdoor Play in Early Childhood Education Centers (PROmoting Early Childhood Outside): Protocol for a Pilot Wait-list Control Cluster Randomized Trial 

      Ramsden, Rachel; Han, Christina; Mount, Dawn; Loebach, Janet; Cox, Adina; Herrington, Susan; Bundy, Anita; Fyfe-Johnson, Amber; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Stone, Michelle; Tremblay, Mark S.; Brussoni, Mariana (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background: Participation in outdoor play has been extensively documented as beneficial for the health, well-being, and development of children. Canadian early childhood education centers (ECECs) are important settings ...
    • Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen 

      Dybvik, Hilde; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Jæger, Henriette (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Studien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale ...
    • Health promotion and Identity Construction in Norwegian Kindergartens - A qualitiative Study in Children with and without Disabilities 

      Åmot, Ingvild; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2022-10-10)
      This article focuses on how children, independent of abilities, create healthy identities and spaces in kindergarten, and is based on a qualitative CGT-study carried out in Norwegian Kindergartens. Data sources include ...
    • Key factors in facilitating collaborative research with children: A self-determination approach 

      Olsen, Rita Karoline; Stenseng, Frode; Kvello, Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      User involvement in research has gained increased attention in recent decades. However, there is a lack of studies involving children as co-researchers, and particularly uncertainty regarding how to facilitate this type ...
    • Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology 

      Lee, Eun-Young; de Lannoy, Louise; Li, Lucy; de Barros, Maria I. A.; Bentsen, Peter; Brussoni, Mariana; Fiskum, Tove Anita; Guerrero, Michelle; Hallås, Bjørg Oddrun; Ho, Susanna; Jordan, Catherine; Leather, Mark; Mannion, Greg; Moore, Sarah A.; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Spencer, Nancy L. I.; Waite, Susan; Wang, Po-Yu; Tremblay, Mark S.; Winje, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background: A recent dialogue in the feld of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ...
    • Lunsjmåltidet som språkårena 

      Westby, Silje (Bachelor thesis, 2022)
      Med min interesse for språkutvikling hos de yngste ønsket jeg som nevnt å utforske dette i en situasjon som oppstår flere ganger daglig i barnehagen. Valget falt på å konkretisere denne forskningen til lunsjmåltidet, ...
    • Barnehagen som arena for sosial utjevning 

      Behrend, Piet Cedrik (Bachelor thesis, 2022)
      Likeverd er en verdi som lenge har stått sterkt i den offentlige og politiske debatten i Norge (Abram, 2018, The Ideal Egalitarians). Dette kom også frem i en spørreundersøkelse før stortingsvalget 2021. Undersøkelsen viste ...
    • Vidukids 

      Kringstad, Georg Nikolai (Bachelor thesis, 2022)
      I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver 2017, (herav rammeplanen) trekkes det blant annet frem at personalet skal bruke digitale verktøy for å inspirere til matematisk tenkning (Utdaninngsdirektoratet 2017, s.54). ...
    • Begrepsutvikling hos de yngste flerspråklige barna 

      Mostuen, Cecilie (Bachelor thesis, 2022)
      I store deler av verden finnes det mange barn som vokser opp med to eller flere språk. Tall fra Statistisk sentralbyrå ser en økning i antall flerspråklige barn i barnehager. I 2020 var det 52 004 flerspråklige barn i ...
    • Kunstfagenes plass i barnehagen 

      Vågø, Linn-Marita (Bachelor thesis, 2022)
      For meg er det naturlig å inkludere kunst og kreativitet i omtrent alt jeg gjør. Så hvorfor er dette en utfordring i barnehagen? Og hva er bakgrunnen til dette? Valget av tema utspilte seg på bakgrunn av mitt engasjement ...
    • Barnehagelæreren og sinte barn 

      Søberg, Mali (Bachelor thesis, 2022)
      Siden barns følelser og hvordan disse møtes er et veldig stort tema har jeg valgt å snevre dette inn til den konkrete problemstillingen: Hvordan handler barnehagelæreren i situasjoner hvor barn blir fysiske utagerende ...
    • Førskolebarns multimodale praksiser forstått som tidlig literacy 

      Blay, Linn Bjørvig (Bachelor thesis, 2022)
      For å kunne undersøke det ovennevnte samspillet mellom tegningene og fortellingene har jeg kommet fram til følgende problemstilling: Hvordan kan barns multimodale praksiser forstås som tidlig literacy? Problemstillingen ...
    • Det spesielle rommet 

      Sund, Harald Rønning (Master thesis, 2022)
      Lærers relasjonskompetanse og evne til å danne trygge relasjoner til elevene er en sterk faktor når det kommer til elevers læring, trivsel, sosial kompetanse og et godt klassemiljø. Elever som sliter med utageringsproblematikk ...
    • Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon 

      Wennstrøm, Inger Lise (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ...
    • Overgang barnehage-skole 

      Snøan, Monica Wagnild (Bachelor thesis, 2022)
      Et godt læringsløp for barn kan blant annet realiseres gjennom et kontinuerlig samarbeid mellom barnehage og skole, der personalet har kjennskap til hverandres praksiser. Møter mellom de ulike nivåene i utdanningssystemet ...
    • Hvordan kan multimodal tekst, laget av femåringer, si noe om deres matematiske tenkning? 

      Tornes, Eli Joy (Bachelor thesis, 2022)
      Sett i lys av min interesse om å forske mer på matematisk tenkning gjennom å se på multimodal tekst hos femåringene, har jeg kommet frem til problemstillingen som er som følger: «Hvordan kan multimodal tekst, laget av ...
    • Foreldresamarbeid i barnehagen 

      Skårvold, Maja Lyngen (Bachelor thesis, 2022)
      Foreldresamtalen er en formell samtale for kommunikasjon om enkeltbarn mellom foreldre og barnehagelærer (Myrann, 2021, s.11). Den pedagogiske lederen bør gjennom sin faglige kompetanse og profesjonelle skjønn legge til ...
    • Mathematikangst bei angehenden frühpädagogischen Fachkräften: Bedeutsam für professionelles Wissen und Wahrnehmung von mathematischen Inhalten im Kita-Alltag? 

      Jenssen, Lars; Thiel, Oliver; Dunekacke, Simone; Blömeke, Sigrid (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Die Fähigkeit, mathematische Inhalte in Spielsituationen der Kindertagesstätte zu identifizieren, um diese für eine angemessene Förderung mathematischer Kompetenzen bei Kindern zu nutzen, kann als ein wesentlicher Bestandteil ...
    • Care relationships at stake? Home healthcare professionals' experiences with digital medicine dispensers - a qualitative study 

      Nakrem, Sigrid; Solbjør, Marit; Pettersen, Ida Nilstad; Kleiven, Hanne Hestvik (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Although digital technologies can mitigate the burdens of home healthcare services caused by an ageing population that lives at home longer with complex health problems, research on the impacts and consequences of ...