Viser treff 221-240 av 1143

    • Psychiatric Problems and Quality of Life in a Clinical Sample of Adolescents - The Role of Peer Relations 

      Ranøyen, Ingunn; Gulliksrud, Eva; Indredavik, Marit Sæbø; Stenseng, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      Background: The quality of peer relations is linked to mental health in childhood and adolescence, but few studies have investigated its clinical relevance. In particular, the potential mediating role of peer functioning ...
    • The Role of Self-Esteem in the Development of Psychiatric Problems: A Three-Year Prospective Study in a Clinical Sample of Adolescents 

      Henriksen, Ingvild Marie; Ranøyen, Ingunn; Indredavik, Marit Sæbø; Stenseng, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Self-esteem is fundamentally linked to mental health, but its’ role in trajectories of psychiatric problems is unclear. In particular, few studies have addressed the role of self-esteem in the development of attention ...
    • Herrenes historie, igjen? 

      Tretvik, Aud Mikkelsen; Kieding, Vibeke; Bjørnhaug, Inger Leganger; Elstad, Åsa; Evjen, Bjørg; Ferrer, Marlen; Hemstad, Ruth; Hjeltnes, Guri; Hommerstad, Marte; Haavet, Inger Elisabeth; Johansen, Hanne Marie; Korsvik, Trine Rogg; Korsvold, Tora; Kvande, Lise; Lenz, Claudia; Lund, Ellen Cathrine; Løyland, Margit; Mellemsether, Hanna; Nielsen, May-Brith Ohman; Okkenhaug, Inger Marie; Ramskjær, liv; Roll-Hansen, Hege; Schwach, Vera; Slottemo, Hilde Gunn; Smith-Solbakken, Marie; Teige, Elisabeth; Wale, Astrid; Willumsen, Liv Helene; Wolff, Elisabetta Cassina (Journal article, 2018)
      Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ...
    • Voksenverdenens syn på medieinspirert lek 

      Johansen, Frida (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har lenge visst at min bacheloroppgave kom til å handle om barns lek på en eller annen måte. Barns lek er kanskje det jeg selv er mest opptatt av både som student og ansatt i barnehagen. I likhet med mange andre ...
    • Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen 

      Hansen, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, ...
    • Barns språkstimulering med hjelp av alternativ supplerende kommunikasjon 

      Megård, Iselin (Bachelor thesis, 2022)
      Problemstillingen jeg har valgt er: «På hvilken måte ASK kan støtte språkutviklingen for alle barn i barnehagen?». Dette med bakgrunn i min fascinasjon for hvordan alternativ supplerende kommunikasjon ble aktivt ...
    • De stille barna 

      Jørgensen, Cathrine (Bachelor thesis, 2022)
      For å få en dypere forståelse ønsker jeg å gå dypere til verks for å undersøke hva som kjennetegner de stille barna og hvordan det blir tilrettelagt slik at de får være en del av fellesskapet som er med på å medvirke i ...
    • Telling i barnehagen 

      Hoel, Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom rammeplanen for barnehagen har Kunnskapsdepartementet definert mål og rammer for personalet i arbeidet med matematikk i barnehagen (Falck-Pedersen & Iversen, 2018, s. 29). I arbeid med matematikken er det kun ...
    • Barns psykososiale barnehagemiljø 

      Hoel, Nina (Bachelor thesis, 2022)
      I denne oppgaven vil jeg først og fremst ta for meg det teoretiske grunnlaget og starter med å sitere og redegjøre for hovedtrekkene i barnehagelovens kapittel VIII. Her vil jeg altså gå gjennom de tre paragrafene som er ...
    • Motstand mot omorganiseringsprosesser 

      Aspen, Turid (Bachelor thesis, 2022)
      I sammenheng med endring er det veldig vanlig at endringen møter en form for motstand. Spesielt når det kommer til gjentatte endringer, hvor den kumulative effekten fører til økt stress og frustrasjon hos ansatte (Jacobsen ...
    • Hvilke faktorer bør ligge til grunn for implementering av et pedagogisk verktøy i barnehagen? 

      Aspaas, Embla Torsdatter (Bachelor thesis, 2022)
      Implementering omfatter mange ulike faktorer, og handler om mer enn bare å lære seg å bruke et verktøy. For å utforske denne kompleksiteten har jeg derfor valgt å fokusere på implementering av et spesifikt verktøy, som ...
    • Implementering av digitale verktøy i barnehagen 

      Engstad, Eivind Brækkan (Bachelor thesis, 2022)
      Norges barnehager gjennomgår en digitaliseringsprosess, barnehagene benytter seg i økende grad av digitale løsninger for å utvikle administrative og pedagogiske oppgaver (Bølgan, 2018, s. 20). I SINTEF Digitals rapport ...
    • Dramatisering i endrings- og utviklingsarbeid 

      Bråten, Helga (Bachelor thesis, 2022)
      Fortellinger har hatt stor tiltrekningskraft på meg fra barndommen av. Når fortellingen utvides med dramatiske virkemidler har jeg opplevd at både narrativet og kraften i fortellingen forsterkes. Dramafagets plass i ...
    • Pedagogens kunnskap i møte med barn og seksualitet 

      Fenes, Jeanette Havnør (Bachelor thesis, 2022)
      I denne bacheloroppgaven har målet mitt vært å tilegne meg kunnskap om tematikken barn og seksualitet, samt å finne ut hvilken kunnskap pedagogene har i én barnehage om akkurat denne tematikken, og hvordan de arbeider med ...
    • Det digitale foreldresamarbeidet 

      Hårstad, Marte (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg var tidlig klar på hva jeg ville ha fokus på i bacheloroppgaven. Tematikken i oppgaven er det digitale foreldresamarbeidet, og på bakgrunn av det har jeg formulert en problemstilling. Å skulle formulere en objektiv ...
    • Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachers’ challenges when completing a global screening tool 

      Franck, Karianne; Seland, Monica; Rimul, Johanne; Sivertsen, Anne Holla; Kernan, Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this article, the authors illustrate some of the challenges and dilemmas that Norwegian early childhood education and care teachers experienced when completing a global screening tool (UPSI-5: Universal Psychosocial ...
    • "Tissen er haram!" En undersøkelse av hvordan ansatte i barnehager jobber med islam 

      Bratsvedal, Ine Rolseth (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Målet med denne undersøkelsen er å få fem intervjuer med ansatte i barnehager som har muslimske barn i barnehagegruppa. Målet med denne undersøkelsen er å få mer kunnskap om hvordan barnehagene jobber med islam og hva de ...
    • Barns mestring i fysisk lek 

      Kongsvik, Ella Eriksen (Bachelor thesis, 2022)
      I min undersøkelse ønsker jeg å belyse hvordan muligheter og begrensinger som finnes for barns mestring i fysisk lek, ved å få innsikt i personalet ved storbarnsavdelinger sine erfaringer rundt tema. For å ivareta min ...
    • Det er atferden til barnet som er utfordrende, ikke barnet 

      Forfot, Emilie Frønes (Bachelor thesis, 2022)
      Formålet med dette prosjektet er å få økt kunnskap om barn med utfordrende atferd. Ved å rette fokus på tematikken, vil jeg selv kunne få større fagkunnskap, men de ansatte i barnehagen kan også bli mer bevisste seg selv ...
    • Livsmestring på tur i natur 

      Grimsmo, Sunniva Sørvik (Bachelor thesis, 2022)
      Den personlige grunnen for hvorfor jeg valgte nettopp temaet «Livsmestring på tur i natur», er fordi jeg selv har erfart at naturopplevelser og fysisk aktivitet ute i naturen, påvirker min psykiske helse og livskvalitet ...