Implementering av digitale verktøy i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3030328Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norges barnehager gjennomgår en digitaliseringsprosess, barnehagene benytter seg i økende grad av digitale løsninger for å utvikle administrative og pedagogiske oppgaver (Bølgan, 2018, s. 20). I SINTEF Digitals rapport Monitor 2019 (Olsen Fjørtoft et al, 2019) har det blitt utarbeidet en rapport på bestilling fra utdanningsdirektoratet, denne har som hensikt i å kartlegge norske barnehager og skolers digitale tilstand. Rapporten avdekker at ansatte i barnehagen ikke føler seg trygge på digitale verktøy, og at ansatte opplever et behov for kompetanseheving (Olsen Fjørtoft et al, 2019, s.10), likevel benytter flesteparten av seg av helhetlige administrative systemer som er digitale (Olsen Fjørtoft et al, 2019, s.121).
Ettersom styreren er den personen i barnehagen med størst beslutningsmyndighet etter eieren (Larsen & Slåtten, 2019, ss. 31,34), kan styreren påvirke hvilke beslutninger som tas rundt innkjøp, implementering og kompetanseheving i forbindelse med teknologi og digitale verktøy. Hvilke erfaringer skapes hos styrerne i disse situasjonene, hva vektlegges i implementeringen? det virker derfor hensiktsmessig å undersøke hvilke erfaringer styrere har med nettopp implementering av digitale verktøy i barnehagen,
Slik kom jeg fram til problemstillingen:
«Hvilke erfaringer har styrere med implementering av digitale verktøy i barnehagen?»