Barns psykososiale barnehagemiljø
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031677Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven vil jeg først og fremst ta for meg det teoretiske grunnlaget og starter med å sitere og redegjøre for hovedtrekkene i barnehagelovens kapittel VIII. Her vil jeg altså gå gjennom de tre paragrafene som er innfelt i kapittelet og si litt om hva det vil si å jobbe med disse i praksis. Deretter vil jeg ta for meg grove trekk i rammeplanen fra 2017 og hva den sier, ettersom den er sterkt knyttet til det loven sier. I resten av den teoretiske delen vil jeg rette oppmerksomheten på hvilken rolle pedagogen har for å skape et godt psykososialt miljø i barnehagen og hvilken betydning foreldre har for det samme. Andre temaer jeg kommer til å presentere er også betydningen av tilhørighet og medvirkning. Mye av det teoretiske grunnlaget er valgt ut på bakgrunn av funn i intervjuene og det jeg tenker er sentrale temaer innenfor psykososialt barnehagemiljø. Jeg vil også kort redegjøre for hva krenkelser er.
Før jeg setter i gang med drøftingen vil jeg presentere metoden jeg har brukt. Her vil jeg si litt om hvordan jeg gikk frem med å skaffe datamateriale til oppgaven og positive og negative sider ved metoden. Etter at drøftinger og funn er presentert vil jeg oppsummere noe fra oppgaveteksten i forhold til problemstillingen og tanker rundt dette. Før jeg nå går i gang vil jeg presentere problemstillingen som er som følger;
Hvordan har barnehagen utviklet seg etter lovendringen om psykososialt barnehagemiljø.