Livsmestring på tur i natur
Abstract
Den personlige grunnen for hvorfor jeg valgte nettopp temaet «Livsmestring på tur i natur», er fordi jeg selv har erfart at naturopplevelser og fysisk aktivitet ute i naturen, påvirker min psykiske helse og livskvalitet positivt. Det er også ute i naturen jeg først og fremst opplever mestring. Dermed var dette blant annet en av grunnene til at jeg begynte på barnehagelærerstudiet med vekt på natur og friluftsliv, fordi jeg tror at det å ha et godt forhold til natur og friluftsliv også påvirker barns fysiske og psykiske helse positivt. Jeg mener at naturen skaper mange muligheter til utfordringer og mestring, som kan ha stor påvirkning på små barns utvikling. I tillegg til dette hadde jeg min siste praksisperiode i en barnehage som hadde livsmestring som et av fokusområdene i sin årsplan. Noe som økte min interesse for nettopp dette begrepet, barns psykiske helse, og hvordan ivareta dette i barnehagehverdagen.
Med bakgrunn i dette utformet jeg problemstillingen:
«Hvordan jobber personalet i barnehagen med begrepet livsmestring for de yngste barna (0-3 år) på tur i natur?».