Foreldresamarbeid i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3033186Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Foreldresamtalen er en formell samtale for kommunikasjon om enkeltbarn mellom foreldre og barnehagelærer (Myrann, 2021, s.11). Den pedagogiske lederen bør gjennom sin faglige kompetanse og profesjonelle skjønn legge til rette for et tett samarbeid med foreldrene, der barnets utvikling og trivsel står i fokus. Glaser påpeker viktigheten av at foreldre og personalet i barnehagen skaper gode dialoger, og i fellesskap søker etter kunnskap om hva som er til beste for barnet (Glaser, 2018, s. 14). «Gode samtaler handler om å bygge gode relasjoner. Det krever empati, aktiv lytting og tydelig kommunikasjon» (Glaser, 2016, s.17). Som fagperson kreves det gode samtaleferdigheter, der det er viktig å være sensitiv og å kunne se andres perspektiv. Dette kan videre bygge foreldrenes tillit og trygghet, som igjen kan bidra til at de tør å ta opp vanskelige tema.
Jeg har derfor kommet fram til følgende problemstilling for bacheloroppgaven:
«Hva kan ifølge foreldre og pedagogiske ledere i barnehagen kjennetegne en god foreldresamtale?»