Browsing Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning by Title
Now showing items 908-927 of 1143
-
Robuste barn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: «Hvilken forståelse har praksisfeltet om begrepet robuste barn?» -
The Role of Play and Objects in Children’s Deep-LevelLearning in Early Childhood Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023-07)This research investigates the significance of the physical environment in early childhood education and care (ECEC) institutions as a facilitator of deep-level learning. Building upon Laevers’ concept of deep-level learning, ... -
The Role of Self-Esteem in the Development of Psychiatric Problems: A Three-Year Prospective Study in a Clinical Sample of Adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Self-esteem is fundamentally linked to mental health, but its’ role in trajectories of psychiatric problems is unclear. In particular, few studies have addressed the role of self-esteem in the development of attention ... -
Rolleleken som en del av barnehagens språkmiljø
(Bachelor thesis, 2021)Det er tirsdag morgen, og inne på storbarnsavdelingen Maurtua leker en liten gruppe barn familie. Adnan og Maria (begge 5 år) er foreldrene i familien. Ole (4 år) er lillebror, mens Sara (6 år) er storesøster. Jens (5 år) ... -
Rom for ro gjennom pedagogisk nærvær og kunstfag
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan legge til rette for at barn skal lære å ta vare på seg selv og utvikle en selvomsorg for eget behov for ro i hverdagen? -
Rommet med det rare i
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan kan 2-3 åringer ta i bruk et rom iscenesatt med gjenbruksmaterialer, og hvordan kan materialene være med på å berike barnas lek? -
"Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir
(Journal article, 2013)Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det ... -
Rytme, sang og dans i barns hverdagsliv : hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge? -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
(Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
Samisk kultur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I ... -
Samlingsstundens posisjon i en flerkulturell barnegruppe
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan samlingsstund være til inspirasjon for lek blant toddlere i en flerkulturell barnegruppe? -
Sammensatte erfaringer: En kvalitativ studie av krysskulturelle barns oppvekst og kulturell tilpasning
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunnen for valg av tema kommer fra at jeg vokste opp i en bydel med svært mange krysskulturelle barn. Vi hadde en felles kultur når vi var sammen på aktivitetstilbud, skolen, barnehagen eller det å være sammen ute, men ... -
Samspel og samspelsrelasjonser hjå dei yngste borna: korleis kan ein som barnehagelærar leggje til rette for gode samspel i leiken til dei yngste borna?
(Bachelor thesis, 2020)Samspel og samspelsrelasjonar er omgrep eg verkeleg har sett viktigheita av desse åra på Dronning Mauds Minne Høgskule, og spesielt i dette siste året av utdanninga der eg har hatt fordjupinga «Barndom, helse og livsmeistring». ... -
Samspill i dramaarbeid
(Bachelor thesis, 2022)Rammeplanen for barnehagen (2017) sier: «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.22-23). Jeg ønsker ... -
Samspill og samtalekultur under måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke samspill og samtalekulturer er det under måltid i barnehager? -
Samspillet mellom de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hva er innholdet i barns samspill under måltidet? En analyse av praksisfortellinger om toddlernes samspill under måltidet i barnehagen. -
Samtaler i barnehagens hverdag: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn -
Samtaler under måltider i barnehagen: hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?
(Bachelor thesis, 2020)I Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, står det at måltidene i barnehagen skal være en pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter (Helsedirektoratet, 2018). Det å ha ... -
Sang og flerspråklighet
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom tre år ved Dronning Maud Minne Høgskole, fordypningen mangfoldig språkmiljø, samt praksis har jeg fått særlig øynene opp for flerspråklighet. Gjennom et endrings- og utviklingsarbeid i tredjeårspraksis der jeg ... -
Sang og musikk i barnehagens rutinesituasjoner: Et verktøy for å skape gode samspillsopplevelser?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan man skape gode samspill i barnehagens rutinesituasjoner ved bruk av sang og musikk?