Viser treff 21-40 av 107

    • Barne -og ungdomspsykiatriens arbeid med begge kjønn knyttet til autisme spekterforstyrrelse 

      Fredriksen, Katrine Lyngvær (Master thesis, 2023)
      Denne studien er avgrenset til å sette søkelyset på Barne- og ungdomspsykiatriens (BUP) arbeid med begge kjønn knyttet til autismespekterforstyrrelse (ASF). Formålet med studien er å belyse de eventuelle ulikheter som ses ...
    • Implementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosess 

      Kalstad, Siren Sunde (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og ...
    • Eiers rolle i barnehagebasert kompetanseutvikling 

      Bergo, Hege (Master thesis, 2023)
      Barnehagebasert kompetanseutvikling, er en praksisnær form på å nå målet om et kvalitativt og likeverdig barnehagetilbud for alle barn (Kunnskapsdepartementet, 2023). Eiers rolle i dette arbeidet er å være en sentral aktør, ...
    • Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager 

      Trana, Tonje Sjøholtstrand (Master thesis, 2023)
      I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ...
    • Mestring eller utilstrekkelighet? 

      Moxness, Anni Elina Partanen (Master thesis, 2023)
      Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan fremmes pedagogiske lederes mestringsopplevelse i arbeid med barn med atferdsvansker i barnehagen? Oppgaven tar utgangspunkt i fire kvalitative dybdeintervju av pedagogiske ...
    • Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker 

      Sund-Derås, Hanne (Master thesis, 2023)
      I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger ...
    • «Musicking» i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen 

      Lauvås, Ingvild Furnes (Master thesis, 2023)
      Temaet i denne studien er «’musicking’ i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen», med formål å kaste ljos over dei ulike mogelegheitene som ligg i å gjere musikk i møte med born med særskilde behov. Gjennom Small (1998) ...
    • Overgang fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom 

      Landsvik, Hege (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å fremheve foreldres erfaringer med overgangen fra barnehage til skole for barn med Downs syndrom, for å bidra til kunnskapsutvikling og forskning på temaet. Foreldreperspektivet setter søkelys ...
    • Assistenters perspektiv på kvalitetsutvikling og ledelse i barnehager: en fenomenologisk hermeneutisk studie 

      Nordås, Marit (Master thesis, 2023)
      Barnehagesektoren har gjennomgått store endringer og det er særlig kravet til kvalitetsutvikling som har vært vektlagt de senere år. Rammeplanen for barnehager stiller tydelige krav om at barnehager er lærende (Kunnskaps ...
    • Barnehagen som integreringsarena 

      Stevens, Åsta Maria (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven engasjerer jeg meg i hvordan barnehagen som integreringsarena blir forstått av barnehagelærere. Med et kritisk forskningsblikk og vitenskapsteoretiske rammer fra kritisk realisme, møter jeg disse forståelsene ...
    • Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? 

      Bakke, Elise (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven «Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? - Improvisasjon og dansekunst som et mulighetsskapende rom for barns deltagelse i scenekunsten, sett i et inkluderingsperspektiv» ...
    • Multimodal meningsskaping i matematikk 

      Dalen, Bjørg-Iren (Master thesis, 2023)
      Bakgrunn for valg av tematikk i masteroppgaven er interesse og fasinasjon av dynamikken som oppstår i estetiske læringsprosesser. Hovedvekten er på meningsskaping, og det som undersøkes er det tverrfaglige møte mellom kunst ...
    • Barnehagelæreres arbeid med de eldste barna i barnehagen 

      Fjelnset, Ronja Skoglund (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har som formål å bidra til videre kunnskapsutvikling om fenomenet «det siste året i barnehagen». Det er mange ulike aktører, både fjern og nær barnehagen, som har formeninger om hvilke oppgaver barnehagen ...
    • Velkommen tilbake til babysang! 

      Anderssen, Guro Gaustad (Master thesis, 2023)
      Jeg har gjennom denne masteroppgaven forsøkt å finne ut mer om hvorfor foreldre kommer tilbake til babysang med barna sine og har undersøkt hva som kan oppstå i møter mellom babyer, foreldre, kunstneren, pedagogen, musikken, ...
    • Det spesielle rommet 

      Sund, Harald Rønning (Master thesis, 2022)
      Lærers relasjonskompetanse og evne til å danne trygge relasjoner til elevene er en sterk faktor når det kommer til elevers læring, trivsel, sosial kompetanse og et godt klassemiljø. Elever som sliter med utageringsproblematikk ...
    • Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon 

      Wennstrøm, Inger Lise (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ...
    • Mann og pedagogisk leder i barnehagen 

      Saltrø, Vigdis (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser ...
    • Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra 

      Vollen, Lasse (Master thesis, 2022)
      Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor ...
    • Jenter med ASF – forsvunnet i mengden 

      Aartun, Ragnhild (Master thesis, 2022)
      Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ...
    • «..Vi tenker jo at de er forsinka..» 

      Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)
      Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...