Barnehagen som integreringsarena
Abstract
I denne oppgaven engasjerer jeg meg i hvordan barnehagen som integreringsarena blir forstått av barnehagelærere. Med et kritisk forskningsblikk og vitenskapsteoretiske rammer fra kritisk realisme, møter jeg disse forståelsene med teorier fra Bourdieu, Foucault og post kolonial teori. Samtidig ser jeg nærmere på hvordan den nyeste integreringsstrategien kommuniserer med disse forståelsene. Jeg stiller spørsmål om hvordan samfunnet kan produsere muligheter og utfordringer for urbane minoriteters integrering i en barnehagekontekst. Inspirert av Marianne Gullestad sine tanker om likhetslogikk, fremmer jeg også en antagelse for at integrering i barnehagen kan ha en soft-assimilerende funksjon
Disse tankene, forståelsene og rammeverk tar utgangspunkt i hvordan mennesker blir underlagt strukturer i samfunnet som på mange måter påvirker menneskers liv som aktører. Empirien er innhentet fra barnehagelærere under et minigruppeintervju. Analysen av empirien blir presentert i ulike tematiserte forståelser, og fremmer ny kunnskap om barnehagen som integreringsarena. Som formål i kritisk forskning har jeg i denne oppgaven belyst, avdekket og argumentert for hvordan ulike forståelser kan påvirke alle aktørene i barnehagen.
Nøkkelord: urbane minoriteter, barnehage, integrering, soft-assimilering og inkludering