Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 721-740 of 1143
-
Ansattes forståelse av begrepet medvirkning
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan forstås og praktiseres begrepet medvirkning av ansatte på småbarnsavdelinger? -
Et fleksibelt innemiljø: Med nyåpning som metode
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan personalet skape fleksible innemiljø i barnehagen for å fremme barns lek, utforskning og kreativitet ? -
Musikkinstrument i barnehagen: Hvordan kan personalet inspirere til bruk av musikkinstrument i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan personalet inspirere til utforsking og bruk for musikkinstrumenter? -
Barns hemmelige habitater: En kvalitativ studie i barns sosiale og språklige erfaringer når voksne ikke er tilstede.
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva kjennetegner hemmelige habitater og hvilke sosiale og språklige erfaringer kan barna få når de voksne ikke er tilstede? -
Eventyrlig formidling -Rom for fantasi og lek
(Master thesis, 2019)Barnehagens rom og det fysiske miljøet kan ha påvirkning på oss mennesker som oppholder oss der daglig. Det kommer stadig ny forskning som belyser viktigheten av miljøet og materialer rundt oss. Med en kunstpedagogisk ... -
Læringskulturer i kontinuerlig fornyelse: Utviklingsarbeid i læringsintensive barnehager.
(Master thesis, 2019)Dette er et masterprosjekt i barnehageledelse og problemstillingen er: Hva gjør styrere for å drive utviklings- og læringsprosesser og hvordan preger dette arbeidet organisasjonskulturen i barnehagen? Å lede utviklings- ... -
Hva kan utdanning for bærekraftig utvikling være? En kvalitativ og komparativ studie av hva et økt krav om å fremme bærekraftig utvikling kan innebære for pedagogenes praksis i barnehagens uterom
(Master thesis, 2019)I takt med et økt fokus på miljøproblematikk og klimakrise, har bærekraftig utvikling blitt løftet fram som et viktig og overordnet tema gjennom FNs bærekraftmål og den reviderte utgaven av rammeplanen for barnehagen som ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen - et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning
(Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er profesjonsforståelser i Instrumentalundervisningen i kulturskolen. Profesjon omhandler yrkesutøvere som har særegen kunnskap innen for sitt område. Musikkpedagogen som profesjon kan man ha ... -
Vinterlig trivsel: Om betydningen om fysisk miljø og materialitet for 2-3 åringers subjektive trivsel
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien undersøker hvilken betydning fysisk miljø og materialitet kan ha for 2-3 åringers subjektive trivsel i utetiden om vinteren i en midtnorsk barnehage. For å komme så nært barnas egne opplevelser ... -
Tilrettelegging på tur i barnehagen: Hva forteller pedagogiske ledere at de gjør for å tilrettelegge for barn på tur og hvordan opplever barna dette?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva forteller pedagogiske ledere at de gjør for å tilrettelegge for barn på tur og hvordan opplever barna dette? -
Voksnes blikk på barns relasjoner: Oppdagelse av systematisk utestengning i barnehagen – ledelsens ansvar
(Master thesis, 2019)I denne studien er hensikten å belyse hvordan ledelsen i barnehagen på best mulig måte kan arbeide for at systematisk utestengning skal bli oppdaget så tidlig som mulig. Valg av tema ble tatt med utgangspunkt i at det ... -
Barns meningsskaping i fellesskap: et sosialsemiotisk og multimodalt blikk på barns meningsskaping rundt et tilgjengelig materiell
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven har jeg sett på hvordan barn skaper mening i fellesskap ved bruk av semiotiske ressurser rundt et tilgjengelig materielle. Søkelyset rettes mot ett-toåringers meningsskaping i barnehagen. Det teoretiske ... -
Eiers styringsressurser som rammebetingelse for styrers ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2019) -
Ledelsesbegrep i bevegelse. Ledelse for kunnskapsprosesser i overgangen mellom barnehage og skole, sett gjennom Teknoplay workshop
(Master thesis, 2019)Deleuze og Guattari (2016) sin uttalelse ‘All we know are assemblages’ er ofte sitert i posthumanistiske sammenhenger som er aktuelle utgangspunkt i min forskning i denne oppgaven. I samsvar med Deleuze og Guattaris ... -
Barns medvirkning i pedagogisk-psykologisk tjenestes sakkyndighetsarbeid. En kvalitativ studie av tre PP-rådgiveres forståelse av barns medvirkning i sakkyndighetsarbeid
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg sett nærmere på tre pedagogisk-psykologiske rådgiveres forståelse av barns medvirkning i sakkyndighetsarbeidet med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan forstår PP-rådgivere barns medvirkning i ... -
Konstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg hvordan barn konstrueres i individuelle opplæringsplaner (IOP), og hvilke diskurser som kommer til uttrykk i disse spesialpedagogiske dokumentene. Vi er i liten grad bevisste på hvordan ... -
Foreldre i sårbare situasjoner - betydningen av ansattes anerkjennelse i møte med familier på et familiesenter
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: For barn som er utsatt for risiko og for å sikre tidlig intervensjon, blir barn og deres foreldre henvist til familiesenter for utredning av foreldrenes omsorgskapasitet, der endringsarbeid inngår. Hensikt: ... -
Hvordan arbeides det med kulturelt mangfold i barnehagen, med utgangspunkt i pedagogisk leders rolle og ansvar?
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan arbeides det med kulturelt mangfold i barnehagen, med utgangspunkt i pedagogisk leders rolle og ansvar? -
Hvordan møter barnehageansatte de spenningssøkende barna?
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan møter barnehageansatte de spenningssøkende barna?