Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 581-600 of 1143
-
"Det er artigere å synge til sangkort enn Youtube": Hvordan er barnehagelæreres forhold til musikkarbeid i barnehagen ved bruk av streamet musikk kontra å synge og spille med barn?
(Bachelor thesis, 2020)I løpet av mine tre studieår og tre praksisperioder, pluss vikarjobb i barnehage har jeg fått ulike erfaringer med bruken av musikk i barnehagen. Jeg syns det har vært interessant å sett hvordan de ulike barnehagene jobber ... -
Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2011)This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ... -
Lack of Cascading Effects of Eurasian Lynx Predation on Roe Deer to Soil and Plant Nutrients
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2012)In recent years there has been a trend promoting "children’s right to participation". The point of departure for the article is qualitative data material collected from three day-care centres in Norway. The main objective ... -
Dramafag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen for dette prosjektet er som følger; «Hvordan kan dramapedagogisk arbeid være et verktøy for relasjonsbygging i barnegruppa»? Med dramapedagogisk arbeid mener jeg konkrete måter å jobbe pedagogisk ... -
Hvordan kan dramapedagogisk arbeid stimulere til lek blant barn med ulik kulturell bakgrunn
(Bachelor thesis, 2020)Tidlig ble det klart for meg at jeg ville forske på og skrive om noe innenfor fagområdet kunst, kultur og kreativitet vi finner i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017). Der finner vi at: «I barnehagen ... -
Betwixt the Wild, Unknown and the Safe: Play and the Affordances of Nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway.
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This article deals with the opportunities for children to experience nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway, drawing on a case study of a day care institution that, among other things, ... -
Inkludering av barn med autisme i barnehagens utelek: "Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for inkludering av barn med autisme i uteleken"
(Bachelor thesis, 2020)Å komme frem til en målbar problemstilling innenfor temaet har ikke vært enkelt. Siden barn med autisme er like forskjellige som alle andre barn finnes det ingen fasitsvar på hvordan det går an å tilrettelegge for god ... -
Demokratiforståelse i rammeplan: "Hvordan legger rammeplan opp til demokratiforståelse"
(Bachelor thesis, 2020)Barnehagen har flere styringsdokumenter som er med på å veilede barnehageansatte på hvordan man skal drive pedagogisk arbeid i barnehagen men også sette klare føringer over hva som forventes og kreves av barnehageansatte. ... -
Tilrettelegging av fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan personalet i barnehagen tilrettelegge for at barn i 2-3 års alderen kan oppnå helsedirektoratets anbefaling om minimum 60 min aktivitet hver dag?
(Bachelor thesis, 2020)I følge SSB har hele 92,2% av alle barn mellom 1-5 år barnehageplass i Norge i dag (Statistisk sentralbyrå, 2020). Norske barn tilbringer i gjennomsnitt mellom 35 og 41 timer i barnehagen hver uke (Statistisk sentralbyrå, ... -
Risikofylt lek: hvilken opplevelse har barn i barnehagen av den risikofylte leken
(Bachelor thesis, 2020)Risikofylt lek har vært en stor del av oppveksten min, og jeg har brukt mye tid på å være ute i naturen, slik som klatring i trær, rask løping, aking ned bratte bakker og være sammen med venner. Jeg har levd livet til ... -
Personalets rolle i barnehagens uterom: en kvalitativ studie om hvordan barnehagen tilrettelegger for variert lek i uterommet for 2-åringene i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (heretter kalt rammeplanen), står det under fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse at personalet skal støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne ... -
De voksnes betydning for barns tidlige tekstproduksjon: Hvordan påvirker dialogsamspillet mellom voksen og barn, barns skaping av tekster?
(Bachelor thesis, 2020)Rammeplanen (2017, ss. 31-32) påpekte dette med å invitere til ulike former og typer samtaler. I barnehagehverdagen inngår vi i mange ulike typer for samtaler med barn, foreldre og personalet (Gjems, 2011, s. 15). Om ... -
Voksenrollen og barns seksualitet: hvordan møter pedagogen barns utforskning omkring egen seksualitet?
(Bachelor thesis, 2020)Kropp og seksualitet er temaer som er høyst aktuelle i dagens samfunn. Når barn vokser opp kan de bli eksponert for dette i sosiale medier og andre informasjonskanaler. Derfor er det viktig at vi voksne i barnehagen er ... -
Sukker i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I den nye rammeplanen for barnehagen: Innhold og oppgaver, heretter henvist som rammeplanen, står det at barna skal motiveres til å spise sunn mat (Kunnskapsdepartementet, 2017, kropp, bevegelse, mat og helse). Barnehagene ... -
Ledelse av kvalitetsarbeid i barnehagen: en diskursanalytisk studie av politiske føringer for kvaliteten i den norske barnehagen
(Master thesis, 2020)Målet med denne masteroppgaven har vært å se hvordan føringer fra et politisk dokument er med å påvirke kvalitetsdiskursen og skape implikasjoner for ledelse av barnehagen. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet ... -
Barn som viktige aktører for utviklingen av normalitetsforståelse i barnehagen: En kvalitatitv studie av hvordan fire barn med rett til spesialpedagogisk hjelp synliggjør sine perspektiver i møte med normalitetsgrenser i barnehagens hverdagsliv
(Master thesis, 2020)I denne studien har jeg undersøkt hvordan barn med rett til spesialpedagogisk hjelp og tilrettelegging synliggjør sine perspektiver i møte med barnehagens normalitetsgrenser. Tema for oppgaven er aktuell og viktig sett mot ... -
Overgangen fra barnehagen til skolen: Barnehagelærerens tilrettelegging av lek og læring i det siste året i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for dette bachelorprosjektet er overgangen fra barnehage til skole fordi jeg ønsket mer kompetanse om barnehagelærerens rolle for pedagogisk arbeid i det siste året i barnehagen. Temaet ble til etter at jeg leste ... -
Veiledning - "Å trigge den individuelle sjel": 10 kjennetegn ved veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven bygger på en kvalitativ studie av problemstillingen “Hva kjennetegner veiledning som bidrar til endring og utvikling av praksis i barnehagen?”. Som datainnsamlingsmetode har jeg valgt semistrukturert ... -
Den komplekse lederrollen i barnehagen. Hvordan kommuniserer og møter pedagogiske ledere medarbeidere som opplever utfordringer i jobbhverdagen?
(Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i barnehageledelse, hvor problemstillingen er: Hvordan kommuniserer og møter pedagogiske ledere medarbeidere som opplever utfordringer i jobbhverdagen? Forskningens fokus var å se på ledelsesutfordringer ...