Now showing items 301-320 of 1143

    • Fleirspråklegheit i barnehagen 

      Vindedal, Veronika (Bachelor thesis, 2022)
      I følgje statistisk sentralbyrå hadde 19,5% av barna i barnehagen i 2021 eit språk som blir sett på som minoritetsspråkleg. Det inneberer barn i barnehagen som hadde eit anna morsmål enn norsk, samisk, svensk, dansk og ...
    • Den daglige kontakten – En arena for relasjonsbygging 

      Mellemsæther, Maren Embla Strøm (Bachelor thesis, 2022)
      Selv om foreldresamarbeid kunne være utfordrende med hvem som helst har jeg alltid hatt et ønske om en større kompetanse i møte med minoritetsspråklige foreldre. Det er her jeg har kjent på følelsen av å ikke alltid strekke ...
    • Barnesamtaler om følelser og empati ved hjelp av barnelitteratur 

      Garvik, Magnus Johan Rysst (Bachelor thesis, 2022)
      Regjeringen skriver på sin nettside at mellom 8 og 12 prosent av alle barna i barnehagen opplever jevnlig utestenging av lek eller andre former for krenkelser (Regjeringen, 2021). Stortinget vedtok to nye bestemmelser i ...
    • Barn, samlivsbrudd og sorg 

      Clausen, Therese (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg ønsket å knytte dette med samlivsbrudd sammen med barns sorg. Jeg vet som voksen at samlivsbrudd er vondt og når man går gjennom denne prosessen så sørger man over det som ble tapt. Man kjenner på mange vonde følelser ...
    • Barns kunstmøter i uteområdet 

      Kristiansen, Veronika Walla (Bachelor thesis, 2022)
      Å formulere problemstillingen min var også en prosess som gikk over lengre tid. Jeg var først inne på tanken om å utforske hvordan personalet skaper kunstfaglige aktiviteter i ute rommet sammenlignet med inne. Inspirasjonen ...
    • Drama og barns psykososiale utvikling 

      Brusletten, Vebjørn (Bachelor thesis, 2022)
      Når vi hører om drama i barnehagen tenker vi ofte på kostymer, improvisasjon, rollespill og fantasi, men det er mye mer som ligger i dette. Drama er blant annet en prosess hvor barn får utfolde seg kreativt, bearbeide ...
    • Musikkens ringvirkninger 

      Mjønesaune, Ida Sofie Mjønesaune (Bachelor thesis, 2022)
      I Rammeplanen finner man et eget fagområde som omhandler kunst, kultur og kreativitet (Pedlex, 2018, s. 32-33). Etter min oppfatning er det store variasjoner i barnehagene og mellom personalet hvor mye tid og rom musikk/sang ...
    • Musikk og språkutvikling 

      Finanger, Ida Kristine (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom erfaringer i praksis har jeg sett varierende bruk av sang og musikk, spesielt i sammenheng med språkutvikling. Jeg har funnet to barnehager som har blant annet musikk som satsningsområde og innhentet informasjon ...
    • Musikk i barns perspektiv 

      Valsø, Markus (Bachelor thesis, 2022)
      I denne bacheloroppgaven vil jeg foreta meg temaet musikk og hva barns tanker er om musikk i barnehagen. Bakgrunnen for at jeg har valgt dette temaet er fordi musikk er noe jeg selv som barn var opptatt av, og som satte ...
    • Kunstfagene og inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne 

      Bugge, Helene Bølset (Bachelor thesis, 2022)
      Etter at jeg bestemte meg for å skrive min bacheloroppgave om inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne brukte jeg en god stund på å finne en passende problemstilling. Etter mye frem og tilbake er dette den endelige ...
    • Musikkglede i barnehagen 

      Bremseth, Thea (Bachelor thesis, 2022)
      Min inspirasjon til å skrive om musikkglede blant de yngste barna i barnehagen oppstod allerede i min første praksisperiode. Jeg var på en avdeling med ettåringer og jeg opplevde at de uttrykte entusiasme og glede hver ...
    • Kjønn og farge 

      Bjørsvik, Sunniva Marie (Bachelor thesis, 2022)
      Min problemstilling er: «Finnes det kjønnsstereotypier knyttet til farger og kjønn i barnehagen i dag, og kan farger påvirke barnets erfaringer og forståelse av seg selv?». Det jeg ønsker å få ut av dette prosjektet ...
    • Leire som sansemateriale med de yngste 

      Larsen, Camilla Furuknappen (Bachelor thesis, 2022)
      Leire, som plastisk materiale, har uendelig mange muligheter. Når man tenker på temaet “leire i barnehagen”, er det lett å kun tenke på formingsaktiviteter, hvor man ender opp med et fysisk produkt. Selv oppfatter jeg ...
    • Kunstfag i uterommet 

      Sylow, Julie Therese (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har forandret mye på problemstillingen min i løpet av bachelorperioden. Jeg ville finne ut hvordan barnehageansatte kunne jobbe med gjenbruksmaterialer i uterommet. Men etter å ha snakket med informantene mine, følte ...
    • På hvilken må te kån musikk bidrå til et godt psykososiålt miljø i bårnehågen? 

      Solem, Benedikte (Bachelor thesis, 2022)
      Musikk har vært med meg hele veien, helt siden jeg var liten. Jeg har selv sunget i kor, gått på dansing innenfor forskjellige sjangre og jeg har en far som driver med musikk. Så for meg har musikk vært en stor og viktig ...
    • Mann og pedagogisk leder i barnehagen 

      Saltrø, Vigdis (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne studien er ledelse og kjønn i barnehagen. Jeg syns det er viktig å få en bredere forståelse av hvordan barnehagen som en kjønnet organisasjon påvirker menneskene i organisasjonen. Det å se på menns opplevelser ...
    • Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra 

      Vollen, Lasse (Master thesis, 2022)
      Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor ...
    • Jenter med ASF – forsvunnet i mengden 

      Aartun, Ragnhild (Master thesis, 2022)
      Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ...
    • «..Vi tenker jo at de er forsinka..» 

      Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)
      Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...
    • Hører du meg? 

      Wiik, Ingrid Martine (Master thesis, 2022)
      Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin ...