Barnesamtaler om følelser og empati ved hjelp av barnelitteratur
Abstract
Regjeringen skriver på sin nettside at mellom 8 og 12 prosent av alle barna i barnehagen opplever jevnlig utestenging av lek eller andre former for krenkelser (Regjeringen, 2021). Stortinget vedtok to nye bestemmelser i barnehageloven som tredde i kraft 1. januar 2021. § 41. Nulltoleranse og forebyggende arbeid som handler om at barnehagen skal jobbe med å forebygge krenkelser, som utestenging, mobbing og vold (Barnehageloven, 2005, § 41). Den andre paragrafen er § 43.Skjerpet aktivitetsplikt som handler om nulltoleranse hvis ansatte i barnehagen krenker barn (Barnehageloven, 2005, § 43). Dette kan tyde på mangel på empati hos voksne og barn. Som jeg skrev innledningsvis kan å jobbe med empati være et tiltak mot mobbing (Jonassen, 2017). Empati kan også være en motivasjonsfaktor til prososial atferd (Öhman, 1996, s. 11-12). På bakgrunn av dette mener jeg at empati er et svært aktuelt tema i dagens samfunn.
Problemstillingen til oppgaven er det som styrer hele prosessen fra valg av metode til datainnsamling og videre til analysedelen. Problemstillingen er spørsmålet man prøver å besvare i drøftingsdelen av oppgaven. Jeg har endret min problemstilling etter datainnsamlingen, jeg har skrivet mer om konsekvensene av dette i kapittel 3.6 metodekritikk.
Problemstillingen til oppgaven er «Hvordan kan barnehagelæreren bruke barnelitteratur til å jobbe med følelser og utvikling av empati i barnehagen?»