Musikk i barns perspektiv
Abstract
I denne bacheloroppgaven vil jeg foreta meg temaet musikk og hva barns tanker er om musikk i barnehagen. Bakgrunnen for at jeg har valgt dette temaet er fordi musikk er noe jeg selv som barn var opptatt av, og som satte mange spor i min oppvekst. Og jeg har også under disse tre årene på Dronning Maud blitt ekstra interessert og glad i musikk. Jeg har også observert i løpet av mine praksisperioder at det er en stor forskjell på hvordan barna reagerer på musikk, og dette har vekket en interesse i meg, og er noe som jeg har lyst å finne ut mere om.
Musikk er noe som har vært viktig for folk i hundrevis av år, og det er noe som kommer til å være aktuelt i mange hundre år fremover også. Det er også et viktig tema i rammeplanen. I rammeplanen står det at man skal “motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer” (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Som det da står her i rammeplanen så mener de det er viktig at man som voksen i barnehagen skal motivere barna til å uttrykke seg å føle glede både gjennom musikk og dans.
Dette er noe jeg selv også er enig i, og noe som bør være fremhevet i alle barnehager. Dette er da grunnene til at jeg til slutt havnet på dette temaet, der jeg da også har valgt problemstillingen: Hvordan kan man legge til rette for musikk ut i fra barns perspektiv i barnehagen?