Browsing Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning by Title
Now showing items 761-780 of 1141
-
Musikk og voksenrollen: "Hvordan skape trygghet og anerkjenne barn med bruk av musikk i barnehagen?"
(Bachelor thesis, 2020)I forskrift til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver under barnehagens verdier står det skrevet at: “Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og ... -
Musikk – et fellesskap
(Bachelor thesis, 2021)Temaet «Musikk - et fellesskap» er vidt, og jeg kunne ha valgt ulike retninger i min formulering av problemstilling. Betydningen musikk kan ha for fellesskapet blant barn og voksne i barnehagen ble ledende for at jeg endte ... -
Musikk, selvfølelse og fellesskap
(Bachelor thesis, 2021)Rammeplanen forteller oss at «opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Den forteller også at personalet ... -
Musikk, språk og flerspråklighet
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom barnehagens syv fagområder, er musikk en faktor som blir trukket frem flere ganger. Det kreves at musikk skal brukes i arbeidet med alle disse fagområdene. Dette gjennom å inspirere barna til matematisk tenking, ... -
Musikkens egenverdi
(Bachelor thesis, 2023)Problemstillingen for denne oppgaven er «hvordan kan barnehagelæreren bidra til å øke betydningen av musikkens egenverdi?» Gjennom en kvalitativ studie med deltakende observasjoner av ulike barnegrupper, vil jeg drøfte ... -
Musikkens påvirkning på barns følelser
(Bachelor thesis, 2021)Da jeg skulle lete etter en problemstilling, hadde jeg en klar tanke om at jeg måtte finne noe jeg var nysgjerrig på og ønsket å få mer kunnskap om. Igjen tok jeg tak i egne erfaringer, og dro tråder til identitetsbygging. ... -
Musikkens påvirkning på barns uttrykk: hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers uttrykk?
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen har endret seg flere ganger før jeg begynte på min skriveprosess. Jeg hadde tidlig en klar tanke om at det var musikk jeg ville skrive om, men en mer konkret problemstilling hadde jeg ikke tenkt så mye ... -
Musikkens ringvirkninger
(Bachelor thesis, 2022)I Rammeplanen finner man et eget fagområde som omhandler kunst, kultur og kreativitet (Pedlex, 2018, s. 32-33). Etter min oppfatning er det store variasjoner i barnehagene og mellom personalet hvor mye tid og rom musikk/sang ... -
Musikkens rolle i den psykiske helsen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan musikken brukes som et virkemiddel i arbeidet med å fremme psykisk helse i barnehagen? -
Musikkglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Inspirasjonen til å skrive en bachelor om musikkglede i barnehagen kom til meg under første nedstenging av samfunnet i forbindelse med koronaviruset. Jeg jobbet i flere barnehager ved siden av studiet, og i nevnte periode ... -
Musikkglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Min inspirasjon til å skrive om musikkglede blant de yngste barna i barnehagen oppstod allerede i min første praksisperiode. Jeg var på en avdeling med ettåringer og jeg opplevde at de uttrykte entusiasme og glede hver ... -
Musikkglede i samlingsstund
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har gjennom både arbeid og praksis i barnehager observert barnehager som både tar i bruk og ikke tar i bruk samlingsstunder. Noe som gjorde meg nysgjerrig. Hvorfor burde vi barnehagelærere ta i bruk samlingsstund i ... -
Musikkinstrument i barnehagen: Hvordan kan personalet inspirere til bruk av musikkinstrument i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan personalet inspirere til utforsking og bruk for musikkinstrumenter? -
Musikkompetanse og ulike syn på musikk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis kan førskulelærarens musikkompetanse påverke personalet sine holdningar til musikk i barnehagen? -
Musikkopplevelser for og med barn
(Bachelor thesis, 2021)I rammeplanen under fagområdet «Kunst, kultur og kreativitet», står det skrevet at barnehagen skal «motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og gi dem mulighet til å utvikle ... -
Musisering i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan gi barn muligheten til å musisere i barnehagen? -
Mye på spill - å skape ny virkelighet
(Rapport;, Research report, 2017-04)Dette er en rapport fra et pedagogisk utviklingsarbeid gjort ved DMMH. Den presenterer et prosjekt som omhandler en konflikt i en studentgruppe og den framskriver et konflikthåndteringsforløp ut fra dramaturgiske og ... -
Møte med barn i sorg og krise
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan jobber personalet i to barnehager i Namsos kommune med barn som opplever sorg og krise? -
Møte mellom barn og voksen: samspill i praksis
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har både sett og, som barn, selv opplevd det jeg mener kan beskrives som dårlig, eller i alle fall mindre god kvalitet i voksen-barn-samspill. Jeg har også sett og opplevd det som etter min mening er god kvalitet i ... -
Møtet mellom pedagogen og skuespilleren i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan jeg som pedagogisk leder nyttiggjøre kompetansen til en skuespiller i barnehagen?