Musikk, språk og flerspråklighet
Abstract
Gjennom barnehagens syv fagområder, er musikk en faktor som blir trukket frem flere ganger. Det kreves at musikk skal brukes i arbeidet med alle disse fagområdene. Dette gjennom å inspirere barna til matematisk tenking, brukes som motivasjon for å uttrykke seg, og ikke minst, legge grunnlaget for tilhørighet og deltakelse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.29, s.32, s.33, s.35).
Jeg syntes allerede at arbeidet med musikk i barnehagen var spennende, men det var ikke før jeg diskuterte dette med en pedagog at jeg forsto hva jeg ønsket å skrive om. Jeg observerte nemlig to flerspråklige barn som hadde utfordringer med det verbale språket. Da jeg spurte pedagogen på avdelingen hvordan de jobbet med språket til barna, fikk jeg til svar at det var musikk. Denne pedagogen ble en av informantene mine, og denne situasjonen utdyper jeg senere i oppgaven.
Problemstillingen jeg har valgt er veldig sentral til opplevelsen jeg hadde, som beskrevet ovenfor. I tillegg er temaene noe jeg interesserer meg for, og noe jeg vet at jeg vil få bruk for å kunne mer om, når jeg går ut i jobb som barnehagelærer. Jeg ønsket derfor i forkant av oppgaven å se på tre nøkkelbegrep, disse er musikk, språkutvikling og flerspråklighet.
Problemstillingen min ble derfor: “Hvordan kan barnehagens bruk av musikk bidra til språkutviklingen hos barn som er flerspråklige?”.