Browsing Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning by Title
Now showing items 919-938 of 1143
-
Sammensatte erfaringer: En kvalitativ studie av krysskulturelle barns oppvekst og kulturell tilpasning
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunnen for valg av tema kommer fra at jeg vokste opp i en bydel med svært mange krysskulturelle barn. Vi hadde en felles kultur når vi var sammen på aktivitetstilbud, skolen, barnehagen eller det å være sammen ute, men ... -
Samspel og samspelsrelasjonser hjå dei yngste borna: korleis kan ein som barnehagelærar leggje til rette for gode samspel i leiken til dei yngste borna?
(Bachelor thesis, 2020)Samspel og samspelsrelasjonar er omgrep eg verkeleg har sett viktigheita av desse åra på Dronning Mauds Minne Høgskule, og spesielt i dette siste året av utdanninga der eg har hatt fordjupinga «Barndom, helse og livsmeistring». ... -
Samspill i dramaarbeid
(Bachelor thesis, 2022)Rammeplanen for barnehagen (2017) sier: «I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.22-23). Jeg ønsker ... -
Samspill og samtalekultur under måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilke samspill og samtalekulturer er det under måltid i barnehager? -
Samspillet mellom de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hva er innholdet i barns samspill under måltidet? En analyse av praksisfortellinger om toddlernes samspill under måltidet i barnehagen. -
Samtaler i barnehagens hverdag: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn -
Samtaler under måltider i barnehagen: hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?
(Bachelor thesis, 2020)I Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, står det at måltidene i barnehagen skal være en pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter (Helsedirektoratet, 2018). Det å ha ... -
Sang og flerspråklighet
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom tre år ved Dronning Maud Minne Høgskole, fordypningen mangfoldig språkmiljø, samt praksis har jeg fått særlig øynene opp for flerspråklighet. Gjennom et endrings- og utviklingsarbeid i tredjeårspraksis der jeg ... -
Sang og musikk i barnehagens rutinesituasjoner: Et verktøy for å skape gode samspillsopplevelser?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan man skape gode samspill i barnehagens rutinesituasjoner ved bruk av sang og musikk? -
Sang og musikkvalg i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke pedagogiske begrunnelser ligger til grunn for valg av sang og musikkrepertoar for de minste barna i barnehagen? -
Sang og språkutvikling
(Bachelor thesis, 2023)Min interesse for sang og de yngste barna er et omfattende tema, og jeg har derfor brukt mye tid på å snevre inn en problemstilling. Ettersom sang innebærer bruk av stemmen valgte jeg å gå i retning mot språk. Jeg har ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
(Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Se hva jeg forteller uten ord! : hvordan kan voksne i barnehagen bruke musikk for å skape gode samspillsituasjoner med de yngste barnehagebarna?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kan voksne i barnehagen bruke musikk for å skape gode samspillsituasjoner med de yngste barnehagebarna? -
« Se kor høyt æ e nu da! » : Om barns motivasjon og mestring
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan henger mestringsfølelsen sammen med barns motivasjon til å klatre i trær ? -
Se tonene! Hør bildene!
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg sett på hva kunstfag kan bidra med i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan spesialpedagoger bruke kunstfaglige aktiviteter for å åpne ... -
Selvregulering
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren fremme barns evne til selvregulering, med utgangspunkt i trygghetssirkelen? -
Selvregulering hos barn: En kvalitativ studie som tar for seg selvregulering hos barn i barnehagealder og hvordan man kan arbeide med dette i en Montessoribarnehage
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider en Montessoribarnehage med selvregulering? -
Ser du meg godt nok nå ?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven har fokus på ivaretakelse av barns følelser. Jeg valgte ganske raskt hvilket tema jeg skulle gå for da jeg syns det er relevant og viktig at vi barnehagelærere har en god del kunnskap angående barns ... -
Ser du meg? En kvalitativ studie om hva et stille barn er, og hvordan de kan medvirke i uteområde.
(Bachelor thesis, 2023)Gjennom erfaring og praksis har jeg sett at det snakkes mye om de utagerende barna, og at de stille barna kan få mindre plass. Dette har gitt meg en interesse for å undersøke hvordan det jobbes for at de stille barna skal ... -
«Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ...