Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen.
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler (Articles) [189]
- Publikasjoner fra Cristin - DMMH [156]
Original version
Myrann, M. K., & Glaser, V. (2023). Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen. Paideia, (26), 57–67Abstract
Artikkelen baserer seg på en studie av åtte foreldresamtaler i to norske barnehager der vi undersøker hvordan foreldre posisjonerer seg i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Som teoretisk ramme for artikkelen har vi valgt Antony Giddens' modernitetsteori (1991) samt Luk van Langenhove og Rom Harrès posisjoneringsteori (1994). Foreldrene i vår studie posisjonerer seg ulikt i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Flere gir uttrykk for en avhengighet som kan tolkes som aktiv tillit. Våre funn understreket viktigheten av foreldrenes tillit til at barnehagens fagkunnskap forvaltes på måter som ivaretar likeverdigheten i relasjonen.