Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyrann, Maria Kristianne
dc.contributor.authorGlaser, Vibeke
dc.date.accessioned2024-05-27T09:56:19Z
dc.date.available2024-05-27T09:56:19Z
dc.date.created2024-01-02T10:05:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMyrann, M. K., & Glaser, V. (2023). Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen. Paideia, (26), 57–67en_US
dc.identifier.issn1904-9633
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131502
dc.description.abstractArtikkelen baserer seg på en studie av åtte foreldresamtaler i to norske barnehager der vi undersøker hvordan foreldre posisjonerer seg i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Som teoretisk ramme for artikkelen har vi valgt Antony Giddens' modernitetsteori (1991) samt Luk van Langenhove og Rom Harrès posisjoneringsteori (1994). Foreldrene i vår studie posisjonerer seg ulikt i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Flere gir uttrykk for en avhengighet som kan tolkes som aktiv tillit. Våre funn understreket viktigheten av foreldrenes tillit til at barnehagens fagkunnskap forvaltes på måter som ivaretar likeverdigheten i relasjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://tidsskrift.dk/Paideia/article/view/143955/187490
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForeldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen.en_US
dc.title.alternativeForeldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Forfatterneen_US
dc.source.pagenumber57-67en_US
dc.source.journalPaideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksisen_US
dc.source.issue26en_US
dc.identifier.cristin2218664
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal