Blar i Bachelorgradsoppgaver (Bachelor's theses) på forfatter "Chahboun, Sobh"
-
Barn med språkforstyrrelser
Dale, Sunniva Wei Halset (Bachelor thesis, 2022)I Barnehageloven §2 som omhandler barnehagens innhold, skrives det at departementet fastsetter nærmere regler om barnehagens innhold og oppgaver (rammeplan) ved forskrift (Barnehageloven, 2005, §§ 1-2b). Fagområdet ... -
Barns mestring i hverdagssituasjoner: måltidet
Husby, Marianne Langolf (Bachelor thesis, 2020)Barns mestring i hverdagssituasjoner er hovedtemaet for denne bacheloroppgaven. Mestring kan utforskes på mange vis, og et område er å se på barns mestring i måltidsituasjonen. Av hverdagssituasjonene så er måltidet godt ... -
Barns mestringsopplevelse i naturen: på hvilken måte jobber personalet på naturen som læringsarena, med barns mestringsopplevelser i det fysiske utemiljøet hos barn i alderen 3-6?
Utland, Lise Mari (Bachelor thesis, 2020)I rammeplanen er det tydelig at personalet skal bruke det fysiske utemiljøet, som en arena hvor barn får et mangfold av naturopplevelser som gir mulighet til lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 52). Når vi vet ... -
Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig: hvilken betydning har personalets holdninger og kompetanse for om barn med utagerende atferd opplever mestring i hverdagen?
Schaatun, Thea Fitje (Bachelor thesis, 2020)Alle barn har rett til å bli møtt med respekt, forståelse og omgivelser rundt dem som respekterer dem for den de er. Vi er alle ulike, og våre forutsetninger og behov har store variasjoner. Likevel har alle barn rett til ... -
Hvordan arbeide med selvstendighet i rutine- og overgangs situasjoner slik at barna føler mestring i hverdagen?
Bø, Tuva Elise (Bachelor thesis, 2020)Overgangssituasjoner kan ofte oppleves som stressende og som en aktivitet hvor målet er å komme seg fra det ene til det andre. Med problemstillingen vil jeg fokuserer på arbeidet med utviklingen av selvstendighet og hvordan ... -
Kommunikasjonsutfordringer hos barn
Eilertsen, Hanna (Bachelor thesis, 2022)ASF er en nevroutviklingsforstyrrelse (Øzerk og Øzerk, 2020), som omfatter vansker med gjensidig sosialt samspill, språk og uhensiktsmessig atferd. I et samfunn der man er avhengig av kommunikasjon, vil dette være utfordrende ... -
Lek og psykisk helse i barnehagen: lekens ressurs i arbeidet med psykisk helse
Larsen, Tone (Bachelor thesis, 2020)I min oppgave har jeg valgt å fokusere på temaene lek og psykisk helse. Dette er to viktige tema i barnehagen. Lek er noe som alle har et forhold til, og som har et veldig viktig og stort fokus i barnehagen. Det er veldig ... -
Lek som pusterom
Sørheim, Ingrid Haslestad (Bachelor thesis, 2023)Under barnehagens verdigrunnlag «livsmestring og helse», står det at barnehagen skal fremme barnas fysiske og psykiske helse (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). I rammeplanen står det også at leken skal ha en sentral ... -
Musikk & språkutvikling
Blækkan, Maren (Bachelor thesis, 2022)Temaet i oppgaven er basert på mine erfaringer med nettopp sang og musikk fra både jobb og praksis. I tredje og siste praksisperiode hadde jeg et endrings – og utviklingsarbeid med fokus på hvordan musikk kan fremme et ... -
Samspel og samspelsrelasjonser hjå dei yngste borna: korleis kan ein som barnehagelærar leggje til rette for gode samspel i leiken til dei yngste borna?
Holme, Brita Sande (Bachelor thesis, 2020)Samspel og samspelsrelasjonar er omgrep eg verkeleg har sett viktigheita av desse åra på Dronning Mauds Minne Høgskule, og spesielt i dette siste året av utdanninga der eg har hatt fordjupinga «Barndom, helse og livsmeistring». ... -
Språkstimulering gjennom musikk og sang i barnehagen
Råtrø, Therese Killi (Bachelor thesis, 2022)Rammeplan for barnehagen (2017) viser til syv fagområder i barnehagen. To av disse er «kommunikasjon, språk og tekst» og «kunst, kultur og kreativitet» (Utdanningsdirektoratet, 2017, s.47-52). I begge disse fagområdene ... -
Språkutvikling hos barn med særskilte behov
Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ... -
Vanskelige barn, eller barn som har det vanskelig? Hvordan arbeider personalet med regulering av barnas følelser
Olsen, Mia Berg (Bachelor thesis, 2020)Begrepet «livsmestring og helse» har nylig blitt innført i barnehagens verdigrunnlag i forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017), heretter kalt «rammeplan». Herunder påpekes det at «barna skal få ... -
Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse
Schjem, Alice Brodersen (Bachelor thesis, 2023)Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ...