• Perspektiver på livsmestring 

      Kvalvåg, Mats Stølan (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg ønsket i mitt bachelorarbeid å utforme en problemstilling for å finne ut av hva livsmestring betydde for de ansatte i barnehagen og hvordan de arbeidet med det. Jeg har selv på tiden jeg begynte på studiet til nå dannet ...
    • Planlagt og spontan språklæring 

      Holten, Hilde (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan utnytte planlagte og spontane språklæringssituasjoner for barn som har norsk som andrespråk?
    • Politiske vedtak – barns læringsmiljø 

      Lillemo, Cathrine Olsen (Bacheloroppgaver ved DMMH (2014), Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan møter pedagogiske ledere Rammeplanens mål om barns læringsmiljø, når kommunens politikere fatter vedtak som bidrar til lavere bemanning?
    • Positiv grensesetting på småbarnsavdeling 

      Rinde, Ingrid Linnea Boman (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan benytter de ansatte i barnehagen seg av positiv grensesetting for å oppnå en god pedagogisk atmosfære?
    • Produkt/prosess og motivasjon i arbeid med estetiske fag i barnehagen 

      Kringstad, Kristoffer Hoel (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hva sier faglitteraturen om balansen mellom fokus på produkt og prosess i arbeid med estetiske fag med barn, og hvilke faktorer kan motivere barn til videre interesse for kunstfagene?
    • Profesjonsetikk 

      Volden, Christine (Bachelor thesis, 2021)
      RP 17 beskriver at barnehageeier skal ha det overordnede ansvaret for barnehagens drift, og har det juridiske ansvaret. Den påpeker at det pedagogiske personalet er en forutsetning for barnehagens kvalitet, og at pedagogisk ...
    • Profilering i barnehagen 

      Kveli, Trine (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan arbeider en kommunal og en privat barnehage med profilering?
    • Prosjektarbeid og barns selvfølelse i barnehagen 

      Hom, Lise Stjerne (Bachelor thesis, 2021)
      Prosjektarbeid med barn i barnehagen tar utgangspunkt i et læringssyn der pedagoger og barn er likeverdige (Kjær, 2016, s. 17). Pedagogene er nødt til å møte barna der de er, og prøve å forstå barnets verden. Det er tydelig ...
    • Psykisk helse i rammeplanene: Hvordan har psykisk helse som diskurs utviklet seg i rammeplanene; 1996, 2006, 2017? 

      Øvreness, Sigrid (Bachelor thesis, 2020)
      Våren er omtrent synonymt med skrubbsår på knær og grønske på albuer. Når et barn faller og slår seg og tårene triller, henter vi plaster, og trøster. Det blåses på og betrygges med at det kommer til å gå over. Skrubbsåret ...
    • Psykisk helse i tilvenningsfasen 

      Kristiansen, Ane Aas (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg ble oppmerksom på temaet barn og deres psykiske helse i tilvenningsfasen, fordi jeg var med på noen tilvenninger da jeg jobbet som assistent i barnehagen, og her virket det som om barna reagerte på og taklet tilvenningen ...
    • Rammenplanens utvikling fra 1996-2017 med fokus på det samiske. En analyse av endringene i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, med fokus på begrepsbruk og fremstillingen av det samiske 

      Bendiksen, Anna F. (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan har begrepsbruken og fremstillingen av det samiske i rammeplanen endret seg fra 1996 til 2017?
    • Rammeplanens utvikling fra 1996 - 2017 med fokus på kropp, bevegelse, mat og helse 

      Bråten, Henrik Nicolai (Bachelor thesis, 2021)
      I undervisningen har det vært fokus på at studentene skal bli kjent med rammeplan. Likevel ønsker jeg å trekke frem praksisperiodene som svært lærerike når det gjelder å bli kjent med rammeplanens innhold. Grunnen til dette ...
    • Rasisme i barnehagen: representasjon og tilhørighet 

      Aronsen, Erika (Bachelor thesis, 2021)
      I løpet av barnehagelærerutdanningen min har jeg i flere barnehagepraksiser erfart at minoritetsbarn har blitt utsatt for diskriminerende kommentarer som omhandler deres kultur, hudfarge og språk. Jeg var selv i en posisjon ...
    • Realfag i barnehagen 

      Guldseth, Lise (Bachelor thesis, 2021)
    • Realfag i barnehagen: en bacheloroppgave om realfag i barnehagen 

      Pedersen, Kennet (Bachelor thesis, 2020)
      Realfag blir ofte sett på som et vanskelig og komplisert fag, et slikt syn vil ikke engasjere folk til å drive med eller se viktigheten med realfaget i barnehagen. I en artikkel i Bergens Tidene (2017) skriver Torbjørn ...
    • Refleksjon : fra bevisstgjøring til læring og utvikling 

      Madsen, Camilla Nordhagen (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvordan kan refleksjon føre til bevisstgjøring, læring og utvikling i personalgruppa?
    • Regler i barnehagen: I hvilken grad har barn medbestemmelse på "de uformelle konvensjonene" i barnehagen 

      Finanger|, May Kristin (Bachelor thesis, 2020)
      Det finnes mange regler, ikke bare i barnehagen, men i samfunnet ellers også. Hvordan kan man forstå alle disse reglene og er alle reglene nødvendige. Formålet med oppgaven er å finne svar på om barna har noen grad av ...
    • Relasjon i foreldresamarbeid 

      Nubdal, Ida Amalie (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder med å etablere god relasjon med foreldre/foresatte i hente- og bringesituasjoner?
    • Relasjonen voksen-barn 

      Kjelsli, June (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg har valgt problemstillingen «Hvordan jobber tre barnehagelærere med relasjonen voksenbarn, og hvordan har Kari Papes relasjonskjema bidratt i arbeidet?» I lys av dette temaet har jeg valgt ut teori om relasjoner, ...
    • Relasjoner mellom voksne og de yngste barna i barnehagen 

      Gjelsten, Mariella (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan blir behovene til de yngste barna på ei 0-6års avdeling møtt ut fra trygghetsirkelen når de er sammen med de eldre barna, i forhold til når de er alene?