Profesjonsetikk
Abstract
RP 17 beskriver at barnehageeier skal ha det overordnede ansvaret for barnehagens drift, og har det juridiske ansvaret. Den påpeker at det pedagogiske personalet er en forutsetning for barnehagens kvalitet, og at pedagogisk leder har ansvaret for å iverksette og styre innhold og pedagogisk praksis (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 15).
I en tid der mange vil mye med barnehagen er det mitt bestemte inntrykk at kritisk refleksjon og faglig bevissthet blir en sentral del av yrkesutøvelsen. Det er derfor min intensjon å utforske hvilke verktøy og mekanismer barnehagelærere med både faglig kompetanse og lengre erfaring enn undertegnede mener at er effektfulle når det kommer til eiers styring. Det er med utgangspunkt i dette, samt min opplevelse av hva barnehageopprøret dreier seg om at min oppgave fikk denne formen.
Problemstilling og oppgavens innhold har utspring fra mine erfaringer og opplevelser de siste fire årene. Jeg har ubevist søkt etter «noe» som skurret, og jeg har under store deler av utdanningsløpet reflektert med lærere, praksisveiledere og medstudenter rundt dette. «Hvordan erfarer
barnehagelærere at de får utøvd faglig skjønn i møte med eiers styring»