Prosjektarbeid og barns selvfølelse i barnehagen
Abstract
Prosjektarbeid med barn i barnehagen tar utgangspunkt i et læringssyn der pedagoger og barn er likeverdige (Kjær, 2016, s. 17). Pedagogene er nødt til å møte barna der de er, og prøve å forstå barnets verden. Det er tydelig at en anerkjennende holdning er nødvendig i prosjektarbeid. Et kjennetegn på prosjektarbeid er at barns medvirkning har en sentral plass, og at barnas interesser og fascinasjoner er utgangspunkt for prosjektets tema, skriver Kjær (2016, s. 12). Øiestad (2001, s. 136) skriver at når barn får holde på med det som interesserer dem, bidrar det til utvikling av kompetanse, og det å føle seg kompetent gir næring til selvfølelsen.
Å bli sett på som kompetent av sine omgivelser, vil kunne bidra til at barn selv føler seg kompetente. At personalet, gjennom prosjektarbeid, viser at barnas tanker og undringer er viktige for dem, kan bidra til at barn føler seg anerkjent. Vil prosjektarbeid der medvirkning har en sentral plass, der barna får fordype seg i det de er interessert, der en anerkjennende holdning er nødvendig, kunne gjøre noe med barnas selvfølelse? Disse spørsmålene var utgangspunkt for problemstillingen som er: «Hvordan kan prosjektarbeid med barn i barnehagen bidra til barns utvikling av god selvfølelse?»