• Refleksjon : fra bevisstgjøring til læring og utvikling 

      Madsen, Camilla Nordhagen (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvordan kan refleksjon føre til bevisstgjøring, læring og utvikling i personalgruppa?
    • Regler i barnehagen: I hvilken grad har barn medbestemmelse på "de uformelle konvensjonene" i barnehagen 

      Finanger|, May Kristin (Bachelor thesis, 2020)
      Det finnes mange regler, ikke bare i barnehagen, men i samfunnet ellers også. Hvordan kan man forstå alle disse reglene og er alle reglene nødvendige. Formålet med oppgaven er å finne svar på om barna har noen grad av ...
    • Relasjon i foreldresamarbeid 

      Nubdal, Ida Amalie (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder med å etablere god relasjon med foreldre/foresatte i hente- og bringesituasjoner?
    • Relasjonen voksen-barn 

      Kjelsli, June (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg har valgt problemstillingen «Hvordan jobber tre barnehagelærere med relasjonen voksenbarn, og hvordan har Kari Papes relasjonskjema bidratt i arbeidet?» I lys av dette temaet har jeg valgt ut teori om relasjoner, ...
    • Relasjoner mellom voksne og de yngste barna i barnehagen 

      Gjelsten, Mariella (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan blir behovene til de yngste barna på ei 0-6års avdeling møtt ut fra trygghetsirkelen når de er sammen med de eldre barna, i forhold til når de er alene?
    • Relasjoner under koronapandemien 

      Sjøasæther, Silje Inderberg (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg er særlig interessert i å undersøke barnehagelærere sine relasjoner med barna under, og i etterkant av pandemien. Dette er fordi jeg har hørt ulike tanker og erfaringer knyttet til perioden, samtidig som jeg selv sitter ...
    • «Risiko for hva? For at de skal få noen skrubbsår, brekke et bein eller få hjernerystelse?» 

      Nyløkken, Ida (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvilke holdninger har personalet til risikofylt lek i barnehagen?
    • Risikofylt lek 

      Oshaug, Kristin Lyngen (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: I hva slags situasjoner og hvor opplever barn spenning i barnehagens uteområdet?
    • Risikofylt lek : en gevinst for livet 

      Svensli, Line Mari (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hva er personalets oppfatning av risikofylt lek og dens betydning for barn?
    • Risikofylt lek i naturen 

      Selboe, Iver Andreas (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom egne erfaringer i oppveksten og i praksis gjennom barnehagelærerutdanningen har jeg landet på at risikofylt lek i naturen er noe som engasjerer meg, samtidig som at jeg mener det trengs mer drøfting rundt temaet ...
    • Risikofylt lek og sikkerhet 

      Nikolaisen, Marianne (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvilken oppfatning har foreldre/foresatte i barnehagen av risikofylt lek og hvordan mener de barnehagen forholder seg til det å ivareta barnas sikkerhet?
    • Risikofylt lek og skader 

      Gustad, Malin Gjengstø (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan risikofylt lek hindre skader i barnehagen?
    • Risikofylt lek: hvilken opplevelse har barn i barnehagen av den risikofylte leken 

      Sjaastad, Linda Gresseth (Bachelor thesis, 2020)
      Risikofylt lek har vært en stor del av oppveksten min, og jeg har brukt mye tid på å være ute i naturen, slik som klatring i trær, rask løping, aking ned bratte bakker og være sammen med venner. Jeg har levd livet til ...
    • Risikolek 

      Røsten, Therese (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan forholder pedagogisk ledere seg til risikofylt lek og hvordan møter barnehagen barnas behov for slik lek?
    • Risikolek i barnehagen : hvilke muligheter har barna til å drive med risikolek i en gitt barnehages uteområde, kontra på tur? 

      Haugen, Ole Andreas (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvilke muligheter har barna til å drive med risikolek i en gitt barnehages uteområde, kontra på tur?
    • Robuste barn 

      Kyllo, Tonje Gresseth (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: «Hvilken forståelse har praksisfeltet om begrepet robuste barn?»
    • Rolleleken som en del av barnehagens språkmiljø 

      Bromstad, Ingebjørg Roll (Bachelor thesis, 2021)
      Det er tirsdag morgen, og inne på storbarnsavdelingen Maurtua leker en liten gruppe barn familie. Adnan og Maria (begge 5 år) er foreldrene i familien. Ole (4 år) er lillebror, mens Sara (6 år) er storesøster. Jens (5 år) ...
    • Rom for ro gjennom pedagogisk nærvær og kunstfag 

      Sønsteby, Lydia (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan legge til rette for at barn skal lære å ta vare på seg selv og utvikle en selvomsorg for eget behov for ro i hverdagen?
    • Rommet med det rare i 

      Berge, Ida (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvordan kan 2-3 åringer ta i bruk et rom iscenesatt med gjenbruksmaterialer, og hvordan kan materialene være med på å berike barnas lek?
    • Rytme, sang og dans i barns hverdagsliv : hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge? 

      Sira, Helen Eggen (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge?