Now showing items 700-719 of 820

    • Språkutvikling hos barn med særskilte behov 

      Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ...
    • Språkutvikling hos tause barn 

      Holden, Karianne (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen sier «Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling» (2017, s.19). Dette gir tydelige ...
    • Språkvansker i barnehagen 

      Helstrup, Charlotte (Bachelor thesis, 2022)
      Arbeidet med språk og språkstimulerende miljøer har fått større fokus i barnehagen nå, enn tidligere. I barnehagelærerprofesjonen må en være forberedt på å møte på barn med enten sterke eller milde språkvansker, og det er ...
    • Språkvegg som middel til språkmiljøets utvikling 

      Ruud, Kristin (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan språkveggen være med og utvikle språkmiljøet i barnehagen ?
    • Steg for steg. Ergonomi og barns mestring 

      Johansson, Ingvild (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan ergonomi i barnehagen føre til barns mestring?
    • Stille barn i uteområdet 

      Bakken, Ann-Katrin (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven handler om de stille barna. Disse barna tar ikke stor plass i barnehagen og ligger meg nært hjertet. Jeg vil at alle barna skal få like muligheter og bli like mye sett inn i barnehagen sin hverdag. Gjennom ...
    • De stille barna 

      Jørgensen, Cathrine (Bachelor thesis, 2022)
      For å få en dypere forståelse ønsker jeg å gå dypere til verks for å undersøke hva som kjennetegner de stille barna og hvordan det blir tilrettelagt slik at de får være en del av fellesskapet som er med på å medvirke i ...
    • Stillhet 

      Hogganvik, Ellin Andrea (Bachelor thesis, 2021)
      I barnehagen er det mye lyd, dette er et faktum. En del av lyden er naturlig og ønsket, mens en annen del kan være skadelig og uønsket. Når lyden er uønsket defineres det som støy eller bråk. Dette gjelder spesielt når ...
    • Stimulerende innemiljø for toddlere 

      Kiær, Thea Kristine Tangen (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan man skape et stimulerende innemiljø for toddlere?
    • Strategisk ledelse i barnehagen 

      Pettersen, Ingrid (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvordan forstår kommunale styrere begrepet strategisk ledelse, og hvordan jobbes det strategisk i barnehagen?
    • Strategisk ledelse og utviklingsarbeid : hvilke strategier ligger bak styrers bruk av kurs som kompetanseheving og hvordan blir dette fulgt opp i barnehagen 

      Johansen, Veronika (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvilke strategier ligger bak styrers bruk av kurs som kompetanseheving og hvordan blir dette fulgt opp som en del av utviklingsarbeidet i barnehagen?
    • Støtt meg når følelsene tar overhånd 

      Wyrwa, Jonas (Bachelor thesis, 2023)
      Tema for oppgaven er livsmestring og psykisk helse i barnehagen. Bakgrunnen for valget av temaet er erfaringen og observasjoner jeg gjorde i praksis knyttet til møtet med barns emosjonsuttrykk. Jeg observerte en ansatt ...
    • Sukker i barnehagen 

      Jostad, Anna Tomtsveen (Bachelor thesis, 2020)
      I den nye rammeplanen for barnehagen: Innhold og oppgaver, heretter henvist som rammeplanen, står det at barna skal motiveres til å spise sunn mat (Kunnskapsdepartementet, 2017, kropp, bevegelse, mat og helse). Barnehagene ...
    • Ta i mot og ta farvel 

      Støle, Margrethe (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for en trygg ankomst og avskjed om morgenen for de yngste barna i barnehagen?
    • Teamledelse : hvilke erfaringer har barnehagepersonalet etter overgang fra gruppestruktur til teamstruktur? 

      Nordvik, Mari (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagepersonalet etter overgang fra gruppestruktur til teamstruktur? Hvordan kan teamledelse fremme et godt arbeidsmiljø og god kvalitet i barnehagen?
    • Telling i barnehagen 

      Hoel, Eirin (Bachelor thesis, 2022)
      Gjennom rammeplanen for barnehagen har Kunnskapsdepartementet definert mål og rammer for personalet i arbeidet med matematikk i barnehagen (Falck-Pedersen & Iversen, 2018, s. 29). I arbeid med matematikken er det kun ...
    • Tidlig innsats for å forebygge diskriminering 

      Christensen, Nora Morken (Bachelor thesis, 2023)
      En av grunnene til at jeg har valgt forebygging av diskriminering på småbarnsavdeling som tema er fordi jeg har få erfaringer med fremheving av kulturelt mangfold i barnehagen. Det utgjorde min første problemstilling: ...
    • Tidsklemmen : en studie om pedagogiske lederes tidsbruk i barnehagen 

      Berbyson, Rina Elise (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hva handler tidsklemmen i barnehagen om og hvordan oppfatter pedagogiske ledere egen tidsbruk?
    • Tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna 

      Vatvedt-Måsøy, Anja Malene (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for trygg tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna i barnehagen?
    • Tilrettelegging av barnehagens utområde for barn med bevegelseshemning 

      Valstad, Lillian (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: På hvilken måte kan en barnehage tilrettelegge uteområdet for barn med bevegelseshemning?