Språkvansker i barnehagen
Abstract
Arbeidet med språk og språkstimulerende miljøer har fått større fokus i barnehagen nå, enn tidligere. I barnehagelærerprofesjonen må en være forberedt på å møte på barn med enten sterke eller milde språkvansker, og det er derfor viktig med kunnskap innenfor dette feltet. I møte med barn som ikke mestrer å uttrykke seg verbalt, har jeg selv erfart at barna bruker andre formidlingsmåter. Språk -og talevansker medfører ofte en utfordring med barnets atferd og oppmerksomhet, og barnet kan derfor behøve mer oppfølging (Lyster, 2021, s 215). For et barn, eller generelt for et menneske, kan det være frustrerende å ikke forstå eller bli forstått. Ved mangel på verbalspråk kan barnet opparbeide seg atferdsmessige- eller sosiale vansker. Jeg har kjent på en nysgjerrighet for å dykke dypere inn i temaet, og utforske hvordan personalet i barnehagen støtter språkutviklingen til de barna som har en kombinasjon av språkvansker og tilleggsvansker. Alle mennesker er ulike med forskjellige behov, og det er derfor mange måter å tilegne seg språket på. Mitt bachelorprosjekt kan gi barnehagepersonalet inspirasjon til hvordan de kan støtte barn med språkvansker i sin språkutvikling, og forebygge tilleggsvansker. Med utgangspunkt i mine personlige interesser og faglig grunnlag har jeg kommet frem til problemstillingen:
Hvordan kan barnehagelæreren støtte språkutviklingen til barn med språkvansker, og forebygge sosiale og atferdsmessige vansker som følge av disse?