• Children's social play as a pathway to second language acquisition 

      Kibsgaard, Sonja (Chapter, 2017)
      This article is within the area of research related to ethnic minority children in barnehager (kindergartens). Various sources have influenced my reflections. Some are related to language acquisition in a multicultural ...
    • Er jeg musikalsk? Barnehagelærerstudenters oppfatning av egen musikalitet 

      Torgersen, Jan Ketil; Sæther, Morten (MusPed: Research;, Chapter, 2021)
      This article presents results from a quantitative study of Early Childhood Education and Care (ECEC) student teacher’s relationship to music and musicality. Survey data was collected among first-year students at a university ...
    • Etikk i et verdimessig ingenmannsland? 

      Sagberg, Sturla (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne artikkelen kan forstås som et filosofisk essay med sikte på å kartlegge noen grunnleggende forutsetninger for å knytte verdibegrepet til etisk resonnement. Dette kan så brukes som kart eller speil for arbeid med ...
    • Experiences and Perceptions of Multiculturality, Diversity, Whiteness and White Privilege in Music Teacher Education in Mid-Norway - Contributions to Excluding Structures 

      Hovde, Sunniva Skjøstad (Chapter, 2021)
      This article focuses on how staff in musical teacher education institutions experience and perceive the terms multiculturality, diversity, whiteness and white privilege, and how this might contribute to excluding structures. ...
    • Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming 

      Groven, Berit; Rostad, Anne Margrethe (Chapter, 2017)
      Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ...
    • Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet 

      Åmot, Ingvild (Chapter, 2017)
      Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ...
    • La oss være venner- i all evighet? : om tilgivelse og vennskap mellom barn 

      Mørreaunet, Sissel (Chapter, 2017)
      Denne artikkelen handler om betydningen av verdien tilgivelse og om vennskap mellom barn. Artikkelen vil støtte seg på ulike studier om barn og tilgivelse med det felles trekk at barn forbinder tilgivelse med det å bli ...
    • Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet 

      Franck, Karianne (Chapter, 2017)
      Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ...
    • Resiliens : tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko 

      Gunnestad, Arve (Chapter, 2017)
      I dette kapitlet tar jeg opp resiliens som en tilnærmingsmåte med tanke på tidlig innsats for barn med spesielle behov med bakgrunn i et tverrkulturelt prosjekt. Jeg vil se hva som kan være utfordringer for en god utvikling ...
    • Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit 

      Mørland, Bodil (Chapter, 2017)
      I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ...
    • «Spøkelser og engler» : mot til å snakke med barn om døden 

      Fætten, Sølvi Ann (Chapter, 2017)
      Som utgangspunkt for å se på spørsmålet om hvor vi er etter døden, vil jeg bruke billedboka Roy (Dahle, 2008) om en gutt som mister sin elskede hund, Roy. Boka beskriver hvordan sorgen oppleves for gutten, noe som i seg ...
    • Tidlig innsats i tidlig barndom : innledning 

      Lyngseth, Else Johansen; Mørland, Bodil (Chapter, 2017)
      I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ...
    • Vilkår for måltidssamværet i barnehagen 

      Glaser, Vibeke (Chapter, 2017)
      Mange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling ...