Browsing Bøker og kapitler (Books and chapters) by Author "Mørland, Bodil"
Now showing items 1-12 of 12
-
Barnesamtaler - et pilotprosjekt om å øke kompetansen i barnehage og høgskole
Mørland, Bodil (FoU i praksis 2005;, Chapter, 2005) -
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
Bjerklund, Monica (Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Forebygging og tidlig innsats : en historisk, ideologisk og teoretisk innramming
Groven, Berit; Rostad, Anne Margrethe (Chapter, 2017)Tidlig innsats ble introdusert i en norsk kontekst gjennom stortingsmeldingen... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring (St.meld. nr. 16 (2006-2007)), der tidlig innsats ble forstått som innsats tidlig i ... -
Innledning
Lyngseth, Else Johansen; Mørland, Bodil (Chapter, 2017)I en tid der betydningen av livslang læring og best mulig start i livet for alle barn løftes fram i offentlige føringer, i forskning og i pedagogiske debatter, ønsker vi å belyse forskjellige innfallsvinkler til å forstå ... -
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
Åmot, Ingvild (Chapter, 2017)Kartlegging som fenomen kan betraktes fra flere perspektiver. I enkelte sammenhenger gjøres pedagogisk kartlegging nærmest synonymt med krenkelser av barn, deres egenverdi og som redskap for et kapitalistisk og profittjagende ... -
Lek i spesialpedagogisk arbeid : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
Mørland, Bodil; Groven, Berit; Hoven, Grete (Chapter, 2017)Med utgangspunkt i et aksjonsforskningsprosjekt vil vi i dette kapitlet løfte fram barnehagepersonalets sentrale rolle som brobyggere mellom voksne og barn og mellom barn, for at alle barn skal få muligheter til å delta i ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
Franck, Karianne (Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
Organisering av spesialpedagogisk hjelp i barnehagen : ordninger, begrunnelser og dilemmaer
Groven, Berit (Chapter, 2017)Barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har ifølge lov om barnehager en juridisk rett til slik hjelp. Spesialpedagogisk hjelp i barnehage handler både om omfang og innhold og kan organiseres på ulike måter. Dette kapitlet ... -
Resiliens : tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko
Gunnestad, Arve (Chapter, 2017)I dette kapitlet tar jeg opp resiliens som en tilnærmingsmåte med tanke på tidlig innsats for barn med spesielle behov med bakgrunn i et tverrkulturelt prosjekt. Jeg vil se hva som kan være utfordringer for en god utvikling ... -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
Mørland, Bodil (Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
Små barns rett til beskyttelse - med blikk mot utdanningsinstitusjoner
Mørland, Bodil (FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Språkstimulering med alternativ og supplerende kommunikasjon i tidlig alder for barn med nedsatt funksjonsevne
Lyngseth, Else Johansen; Andresen, Guri Hauge (Chapter, 2017)I tidlig alder legges grunnlaget for barnets senere språk- og kommunikasjonsutvikling. Små barn bruker språket for det meste i sosial samhandling og lek. Spedbarn med forsinket modning av språkevnen og med svake ...