• Vi må begynn å sje på metodan vi innhente informasjon om kvalitet fra 

      Vollen, Lasse (Master thesis, 2022)
      Barnehager mot 2030 er en strategi for utvikling av barnehager de neste 8 årene, og er utviklet i «samråd med praksisfeltet» (Regjeringen, 2021). Det vil si – praksisfeltet med unntak av barna. Denne studien ønsker derfor ...
    • Jenter med ASF – forsvunnet i mengden 

      Aartun, Ragnhild (Master thesis, 2022)
      Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ...
    • «..Vi tenker jo at de er forsinka..» 

      Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)
      Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...
    • Hører du meg? 

      Wiik, Ingrid Martine (Master thesis, 2022)
      Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin ...
    • Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker 

      Trondsen, Ann Hege (Master thesis, 2022)
      Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ...
    • Blir jeg hørt når jeg ikke uttrykker meg som de andre 

      Davidsen, Nora Granheim (Master thesis, 2022)
      Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvilke muligheter elever med kommunikasjonsvansker har til medbestemmelse på en spesialskole. Det er blitt lagt vekt på spesialpedagogenes perspektiver og opplevelser. Studien ...
    • Flat organisasjonsstruktur i en lærende organisasjon 

      Rekdahl, Emilie (Master thesis, 2022)
      Barnehagesektoren har de to siste tiårene gjennomgått store endringer. Det har blant annet blitt økt krav til innhold og kvalitet i barnehagen. Et av kravene er at barnehagene skal være en lærende organisasjon (Kunnskaps ...
    • Manualbaserte verktøy i barnehagen 

      Nøst, Malin (Master thesis, 2022)
      Manualbaserte verktøy som kvalitetssikring av det pedagogiske tilbudet har vært en økende trend i sektoren, men ikke uten kritiske innvendinger. I hovedsak rettes kritikken av manualbaserte verktøy mot det synet på barn ...
    • Barnehager i konkurranse 

      Nilsen, Nina Beate (Master thesis, 2022)
      Det har vært store endringer i barnehagesektoren de siste årene, med økte krav og forventninger til hva barnehagen skal inneholde. Dette gir et økt behov for utadrettet barnehageledelse, og krever at barnehagestyrerne må ...
    • Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon 

      Hveding, Anna (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har gjort et studie av den Regionale ordningen for barnehagebasert kompetanseutvikling og ønsker å utvikle noen begreper som kan bidra til å lede barnehagebasert kompetanseutvikling og utvikle barnehagen ...
    • Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellom barnehage og barnevern? 

      Kolstad, Siv Anita (Master thesis, 2022)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellombarnehage og barnevern?, har jeg forsøkt å få økt innsikt i styreres opplevelse av tverrfaglig samarbeid mellom barnehage og barnevern. ...
    • Det spesielle rommet 

      Sund, Harald Rønning (Master thesis, 2022)
      Lærers relasjonskompetanse og evne til å danne trygge relasjoner til elevene er en sterk faktor når det kommer til elevers læring, trivsel, sosial kompetanse og et godt klassemiljø. Elever som sliter med utageringsproblematikk ...
    • Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon 

      Wennstrøm, Inger Lise (Master thesis, 2022)
      Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ...
    • «Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen» 

      Selnes, Lena (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ...
    • Spesialpedagogisk arbeid knyttet til barnehagebarn som uttrykker krenkende atferd 

      Eikrem, Inger Line Sporsheim (Master thesis, 2023)
      Hensikten i denne studien er å undersøke det spesialpedagogiske arbeidet tilknyttet barnehagebarn som uttrykker krenkende atferd mot andre barn. Utgangspunktet er kapittel VIII om psykososialt barnehagemiljø i barnehageloven ...
    • Barnehagen som integreringsarena 

      Stevens, Åsta Maria (Master thesis, 2023)
      I denne oppgaven engasjerer jeg meg i hvordan barnehagen som integreringsarena blir forstått av barnehagelærere. Med et kritisk forskningsblikk og vitenskapsteoretiske rammer fra kritisk realisme, møter jeg disse forståelsene ...
    • Barne -og ungdomspsykiatriens arbeid med begge kjønn knyttet til autisme spekterforstyrrelse 

      Fredriksen, Katrine Lyngvær (Master thesis, 2023)
      Denne studien er avgrenset til å sette søkelyset på Barne- og ungdomspsykiatriens (BUP) arbeid med begge kjønn knyttet til autismespekterforstyrrelse (ASF). Formålet med studien er å belyse de eventuelle ulikheter som ses ...
    • Implementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosess 

      Kalstad, Siren Sunde (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og ...
    • Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? 

      Bakke, Elise (Master thesis, 2023)
      Masteroppgaven «Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? - Improvisasjon og dansekunst som et mulighetsskapende rom for barns deltagelse i scenekunsten, sett i et inkluderingsperspektiv» ...
    • Multimodal meningsskaping i matematikk 

      Dalen, Bjørg-Iren (Master thesis, 2023)
      Bakgrunn for valg av tematikk i masteroppgaven er interesse og fasinasjon av dynamikken som oppstår i estetiske læringsprosesser. Hovedvekten er på meningsskaping, og det som undersøkes er det tverrfaglige møte mellom kunst ...