Blar i Mastergradoppgaver (Master's theses) på tittel
Viser treff 21-40 av 107
-
Digital musicking: Musikalske møter mellom loop station og barn i eit post-humanistisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Kva kan oppstå av musicking i musikalske møter mellom barn og loop station gjennom performative prosesser, sett i eit post-humanistisk perspektiv? -
Eiers rolle i barnehagebasert kompetanseutvikling
(Master thesis, 2023)Barnehagebasert kompetanseutvikling, er en praksisnær form på å nå målet om et kvalitativt og likeverdig barnehagetilbud for alle barn (Kunnskapsdepartementet, 2023). Eiers rolle i dette arbeidet er å være en sentral aktør, ... -
Eiers styringsressurser som rammebetingelse for styrers ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2019) -
Elevens opplevelse av å få spesialpedagogisk tilrettelegging i gruppe
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg søkt innsikt i opplevelsene til elever som får spesialpedagogisk tilrettelegging, og hvordan de opplever det å få denne tilretteleggingen i gruppe. Studien har som formål å besvare problemstillingen ... -
Elever som verger seg for skolenforståelsesmåter i utarbeidelse av tiltak
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter fokus mot elever som vegrer seg for skolen. Skolefravær er et økende problem både i Norge og andre land. Det kan være mange årsaker til at elever vegrer seg for skolen, og årsakssammenhengen er ... -
En kvalitativ studie om spesialpedagogens holdninger og kompetanse til inkludering og barn med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)Hensikten i denne studien er å undersøke spesialpedagogers holdninger og kompetanse i inkluderende arbeid tilknyttet barn med autismespekterforstyrrelser. For å undersøke dette rettes søkelyset mot spesialpedagogenes ... -
Eventyrlig formidling -Rom for fantasi og lek
(Master thesis, 2019)Barnehagens rom og det fysiske miljøet kan ha påvirkning på oss mennesker som oppholder oss der daglig. Det kommer stadig ny forskning som belyser viktigheten av miljøet og materialer rundt oss. Med en kunstpedagogisk ... -
Fem spesialpedagogers opplevelse av arbeidsmiljøet i sin profesjonsutøvelse i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt fem spesialpedagoger sin opplevelse av arbeidshverdagen i barnehagen. Formålet med denne oppgaven har vært å belyse et utvalg av spesialpedagogers arbeidsmiljø og de ulike faktorene ... -
Flat organisasjonsstruktur i en lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Barnehagesektoren har de to siste tiårene gjennomgått store endringer. Det har blant annet blitt økt krav til innhold og kvalitet i barnehagen. Et av kravene er at barnehagene skal være en lærende organisasjon (Kunnskaps ... -
Foreldre i sårbare situasjoner - betydningen av ansattes anerkjennelse i møte med familier på et familiesenter
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: For barn som er utsatt for risiko og for å sikre tidlig intervensjon, blir barn og deres foreldre henvist til familiesenter for utredning av foreldrenes omsorgskapasitet, der endringsarbeid inngår. Hensikt: ... -
Foreldresamarbeid innenfor det spesialpedagogiske feltet
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er foreldresamarbeid innenfor det spesialpedagogiske feltet. Ved bekymring for barns utvikling, kan det med foreldres samtykke sendes henvisning til Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), for en utredning ... -
Holdninger og handlinger i møte med atferdsvansker
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg sett nærmere på spesialpedagogens bidrag til holdningsarbeid i møte med atferdsvansker i barnehagen, med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan kan spesialpedagogen bidra i arbeidet med holdninger ... -
Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellom barnehage og barnevern?
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i problemstillingen Hva fremmer barnets beste i samarbeid mellombarnehage og barnevern?, har jeg forsøkt å få økt innsikt i styreres opplevelse av tverrfaglig samarbeid mellom barnehage og barnevern. ... -
Hva gjør fantastisk litteratur fantastisk å lese? : En dokumentanalyse om fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er fantastisk litteratur og leseopplevelser for barn og unge. Jeg har definert fantastisk litteratur som det som ofte kalles high fantasy, med både åpne og lukkede sekundærverdenstrukturer. ... -
Hva kan utdanning for bærekraftig utvikling være? En kvalitativ og komparativ studie av hva et økt krav om å fremme bærekraftig utvikling kan innebære for pedagogenes praksis i barnehagens uterom
(Master thesis, 2019)I takt med et økt fokus på miljøproblematikk og klimakrise, har bærekraftig utvikling blitt løftet fram som et viktig og overordnet tema gjennom FNs bærekraftmål og den reviderte utgaven av rammeplanen for barnehagen som ... -
Hvilke tanker og opplevelser har barne - og ungdomsarbeidere om ledelse?. «Ikke på topp, men sånn litt under og kan være på topp når jeg vil»
(Master thesis, 2018)Det finnes begrenset forskning i barnehagen om barne - og ungdomsarbeider og deres rolle som den ledede. Kravene til kvalitet i barnehagen er blitt skjerpet særlig gjennom revidert Rammeplan for barnehagens innhold og ... -
Hvordan arbeider barnehagestyrere med rekruttering av menn?
(Master thesis, 2024)Norge har et svært kjønnsdelt arbeidsmarked, og dette er spesielt tydelig i barnehagen hvor bare 1 av ansatte er menn. Personalet anses å være den viktigste ressursen i barnehagen og barnehagen har ansvar for å introdusere ... -
Hvordan fremme kommunikasjon, deltagelse og livskvalitet for barn med behov for partnerfortolket kommunikasjon
(Master thesis, 2022)Denne studien har som formål å frembringe kunnskap som kan bidra til å øke mulighetene for at barn som ikke har en stemme i form av verbalt språk blir hørt, får påvirke omgivelsene sine og får være en aktiv deltager i eget ... -
Hvordan kan avdelingsmøter bidra til faglig utvikling i barnehagen?
(Master thesis; Musical score, 2024)For å omsette rammeplanen i praksis trenger barnehagene kontinuerlig endrings- og utviklingsarbeid. Dette arbeidet må inkludere hele personalgruppen, og være preget av læring og refleksjon. Som leder i barnehage har jeg ...