DMMH Brage: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 1260
-
Talemaskin som barnets stemme?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan spesialpedagoger opplever og erfarer talemaskin som kommunikasjonshjelpemiddel til barnehagebarn med autismespekterforstyrrelse (ASF), med fokus på å legge til rette ... -
Tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt spesialpedagogens erfaringer med tidlig innsats for barn som viser eksternaliserende atferd i barnehagen, og hvordan spesialpedagogen forstår eksternaliserende atferd. Gjennom problemstillinga ... -
Hvordan opplever pedagogiske ledere kjønnede forventninger til egen ledelse? Master
(Master thesis, 2024)Barnehagen utgjør en kritisk arena for barns tidlige utvikling, deres forståelse av samfunnet og deres opplevelse av kjønn. I denne sammenhengen spiller pedagogiske ledere en avgjørende rolle i å forme barnehagens praksis, ... -
Prosjektledelse i REKOM
(Master thesis, 2024)Oppgavens overordnede problemstilling er: «Hvordan konstruerer barnehagestyrere kompetansehevingsprosjekter i REKOM-ordningen, og hvordan kan deres prosjektpraksis utvikles gjennom innsikter fra prosjektledelsesteori?» -
Å støtte sosial deltakelse for barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen: Spesialpedagogens muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i den økende oppmerksomheten rundt ASF og behovet for å forbedre støtten til barn med denne diagnosen, søker denne studien å undersøke hvordan spesialpedagoger kan fremme sosial deltakelse for barn med ... -
Barnehagelærerens kompetanse til å skape inkluderende fellesskap
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg utforsket PPT -rådgiveres syn på hva som kan være nyttig kompetanse hos barnehagelærere for å skape et inkluderende fellesskap i barnehagen. Problemstillingen for studiet er: "Hvilken kompetanse ... -
Hvordan opplever barn som mottar spesialpedagogisk hjelp trivsel i barnehagen?
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg søkt etter kunnskap hvordan opplever barn som mottar spesialpedagogisk hjelp trives i barnehage. Det er videre formulert tre forskningsspørsmål som skal hjelpe meg å avgrense oppgaven og bidra til ... -
Innagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg hvordan barnehagelærere forstår innagerende atferd i barnehagen. Studiets formål er å undersøke hvordan kompetanse barnehagelærere har om innagerende atferd, og hva de mener er viktig for å sikre ... -
Alle skal med!
(Bachelor thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er medvirkning og demokrati i barnehagen for barn med store, sammensatte lærevansker. Jeg har arbeidet ut ifra følgende problemstilling: hvilke erfaringer har fire pedagoger med å legge til rette ... -
Unge voksne med ADHD sine opplevelser med barneskolen
(Master thesis, 2024)I denne studien undersøker jeg unge voksne med ADHD sine opplevelser med barneskolen. Jeg har undersøkt dette med utgangspunkt i problemstillingen; «På hvilke måte beskriver unge voksne med ADHD at lærerne og andre ansatte ... -
Children’s dynamic risk management – a comprehensive approach to children’s risk willingness, risk assessment, and risk handling
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Theoretical conceptualizations to facilitate understanding of how children manage risk-taking and risky play in their everyday lives are limited. We propose that there are emotional, cognitive and physical processes at ... -
Andregjøring gjennom undervisningsmetoder: En blindsone i norsk skole?
(Chapter, 2024)This chapter explores the way teaching methods and physical organization of classrooms in upper secondary schools in Norway result in Othering and marginalization of newly arrived non-Western students. Drawing on interviews ... -
The presentation and self-presentation of mosques in Norwegian mediascapes: construction of ‘the good ones’
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Mosques in Norway are subjected to high levels of suspicion and scrutiny and have frequently been the target of negatively charged media narratives. When examined, though, much of this reporting, even from respected outlets, ... -
Reading Practices with Multilingual Children in Norwegian Kindergartens. Picturebooks, Tangible Objects, and Playful Bodies
(Peer reviewed; Journal article, 2024)One in five children in Norwegian kindergartens are multilingual, and reading practices that encourage the use of multilinguals’ entire linguistic repertoire can serve as important opportunities for language sharing, which ... -
Refleksiv dramaturgi som veiviser i kunstpedagogisk arbeid sammen med barnehagebarn
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Hensikten med artikkelen er å undersøke, hvordan a/r/tografen sikrer retning og framdrift i et kunstpedagogisk prosjekt i barnehagen, samtidig som barnas deltagelse, medskaping og lek ivaretas. Datamaterialet er hentet fra ... -
Exploring materiality as a driving component when co-creating fantasy worlds
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of this article is to investigate how paper materials can be used as a dramaturgical premise when co-creating a fantasy world together with kindergarten children. Four exploratory workshops were carried out with a ... -
Psychometric properties of the Adolescent Motor Competence Questionnaire for Norwegian adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The objective of this study was to examine the psychometric properties of the Adolescent Motor Competence Questionnaire (AMCQ) for Norwegian adolescents. To this end, a sample of 349 Norwegian-speaking adolescents (13–16 years ... -
Assessment of psychometric properties and measurement invariance of the sensation seeking scale for children in a Norwegian sample
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: The aim of this study was to examine the psychometric properties of a Norwegian translation of the Sensation Seeking Scale for Children (SSSC), designed for children between 7 and 12 years of age. Methods: A ... -
«Den øverste sjefen, det vil jeg ikke være» – nyutdannede barnehagelæreres ledervisjoner møter barnehagehverdagen
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen handler om barnehagelæreres visjoner og erfaringer i rollen som pedagogiske ledere. Den er basert på en intervjustudie med tolv nyutdannede barnehagelærere fra arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU). ... -
Hybridity and Leadership In Norwegian Early Childhood Education and Care Organizations
(Peer reviewed; Journal article, 2024)