Musikk i barnehagen: En kvalitativ undersøkelse om barnehageansattes musikksyn
Abstract
Hensikten med denne bacheloroppgaven er å utvikle mer innsikt i hvordan barnehageansatte ser på musikkarbeid i barnehagen. Musikkarbeid er vektlagt i barnehagens rammeplan, der det blant annet står at barnehagen skal motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk (Kunnskapsdepartementet, 2017). Jeg har i mitt arbeid med bacheloroppgaven intervjuet en styrer og en pedagogisk leder på en småbarnsavdeling fra samme barnehage om deres syn på musikk, og om hvordan de bruker musikk i barnehagen. For å eventuelt kunne gå videre til å diskutere musikk som middel for 4 språkutvikling ville jeg bli nødt til å identifisere hva de to informantene mente når de snakket om musikk i barnehagen. Dette kan kanskje virke litt innlysende, men arbeidet med analyse, lesing av litteratur og drøftingene viste meg at det var det altså ikke. Tvert imot viste det seg å være ganske sprikende og motsetningsfullt det jeg fant i datamateriale og det jeg fant i litteraturen. Om jeg senere skulle undersøkt noe som handlet om ‘musikk og språkutvikling’, eller også for eksempel ‘musikk og motorisk utvikling’, eller ‘musikk og sosial utvikling’ ser jeg nå at jeg uansett først ville vært nødt til å klargjøre hva slags musikkbegrep det handlet om. I denne oppgaven har jeg altså rendyrket dette, og min problemstilling er: Hvilket syn har to barnehageansatte på musikk i barnehagen?