Lek som pusterom
Abstract
Denne bacheloroppgaven har fokus på lek knyttet til barns psykiske helse. Jeg valgte tema på bakgrunn av lekens store verdi og relevans i barnehagen, leken er selve momentet i livet barn lever, og påvirker alle aspekter ved barns utvikling (Öhman, 2020, s. 32). Psykisk helse har kommet inn i barnehagen som et mer nytt tema. Psykisk helse har blitt satt på dagsorden i barnehagen, hvor barnehagen blir sett på som en viktig arena for å fremme psykisk helse i barnebefolkningen (Drugli & Lekhal, 2018, s. 34). Jeg ønsker å belyse sammenhengen mellom disse, da jeg synes det er relevant at personalet har kunnskap og vet hvordan de skal arbeide med, og forholde seg til lek og psykisk helse i barnehagen. Jeg avgrenset oppgaven til rollelek og barns trivsel og velvære, hvor jeg ser på hvordan ansattes integrering påvirker leken og deretter barnas trivsel og velvære. Jeg har kommet frem til følgende problemstilling som vil besvares gjennom oppgaven: Hvilken betydning ser barnehageansattes integrering i barns lek ut å ha for barns trivsel og velvære? Forskningen er basert på data innsamlet gjennom bruk av observasjon som metode.