Barnehagens arbeid med bærekraft i måltider
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096898Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tidlig i studieåret skjønte jeg at jeg ville fokusere på bærekraft på et eller annet vis i mitt bachelorprosjekt. Til slutt falt valget på at temaet for oppgaven skulle være “Bærekraftige måltider i barnehagen”. Grunnen til dette er at jeg selv vet hvor mange gode samtaler og stunder som ligger i måltidene i barnehagen. Her har man tid til å roe ned, prate sammen og lære av hverandre. På bakgrunn av dette ble jeg nysgjerrig på om barnehager griper denne stunden til å snakke med barna om bærekraft, om de selv ser hva som er bærekraft i måltidene og hvilket fokus dette har i planleggingen og gjennomføringen av måltidene.
«Måltidene har ikke bare en ernæringsmessig verdi, men utgjør en helhetlig ramme med tanke på å utvikle barnas sosiale kompetanse, kulturforståelse og kunnskaper og holdninger til mat og drikke.» (Meld. St. 19, (2015-2016), 2016, s.41). Ut fra refleksjonene jeg har gjort meg om temaet jeg ønsket å skrive om og disse to utdragene fra Rammeplanen og Stortingsmeldingen “Tid for lek og læring - bedre innhold i barnehagen” har jeg kommet frem til min problemstilling: Hvilket fokus har barnehager på bærekraft i mat - og måltidsituasjoner?