Viser treff 101-120 av 1143

    • Norwegian preschool children´s knowledge about some common wild animal species and their habitats 

      Wold, Per-Arvid; Melis, Claudia; Bjørgen, Kathrine; Moe, Børge; Billing, Anna Maria (Peer reviewed; Journal article, 2023-09)
      It is crucial that future generations have the knowledge about nature and the willingness to make right decisions for sustainable development, including the halt of global biodiversity loss. Perception of species and the ...
    • The Role of Play and Objects in Children’s Deep-LevelLearning in Early Childhood Education 

      Sando, Ole Johan; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Brussoni, Mariana (Peer reviewed; Journal article, 2023-07)
      This research investigates the significance of the physical environment in early childhood education and care (ECEC) institutions as a facilitator of deep-level learning. Building upon Laevers’ concept of deep-level learning, ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre 

      Høsøien, Mali Os (Bachelor thesis, 2023)
      Et godt foreldresamarbeid er ingen selvfølge, og hvordan dette funker påvirkes av flere ulike faktorer, blant annet ansattes kompetanse, holdninger og engasjement. På bakgrunn av dette vil jeg i denne oppgaven ta for ...
    • Mat og måltidsituasjoner i barnehagen 

      Saurstrø, Hedda (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg har valgt å ha følgende problemstilling i denne bacheloroppgaven: Hvordan kan helse og livsmestring fremmes gjennom mat og måltidsituasjoner? Problemstillingen vil bestå av to deler der jeg vil sette søkelys på ...
    • Barnehagen som maktutøver i et foreldreperspektiv 

      Garberg, Andrea utseth (Bachelor thesis, 2023)
      I barnehagelovens formålsparagraf står det at barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Barnehageloven, ...
    • Barnehagepersonalets betydning i barns utelek 

      Eggen, Mari Aasheim (Bachelor thesis, 2023)
      De siste årene har det generelt blitt mer fokus på fysisk aktivitet. Av egne erfaringer bruker også barnehager mye tid ute, både i barnehagens uteområde og nærmiljø. I Rammeplanen for barnehagen (2017) legges det vekt på ...
    • Å samtale med voldsutsatte barn – En kvantitativ undersøkelse om personalets kompetanse 

      Schjem, Alice Brodersen (Bachelor thesis, 2023)
      Studier viser at fagpersoner som har i oppgave å beskytte barn og sikre dem gode oppvekstsvilkår, fortsatt mangler kunnskap, trygghet og handlingskompetanse for å tilrettelegge for at barn får hjelp og støtte til å fortelle ...
    • Inkluderende fellesskap i naturen 

      Johansen, Elise Thune (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg drøftet tema og tanker med både medstudenter og veiledere før jeg til slutt endte opp med problemstillingen «hvordan kan barnehagelærer tilrettelegge for inkludering og felleskap ved å bruke naturen?».
    • Bruk av makt og tvang i barnehagen 

      Bredesen, Oda (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg ønsker å skrive en bachelor innenfor temaet makt og tvang i barnehagen. Jeg er spesielt interessert i hvilken bevissthet barnehagelærere har rundt temaet makt og tvang, og har derfor endt opp med følgende problemstilling; ...
    • Musikk og inkludering av barn som har norsk som andrespråk 

      Longva, Marie (Bachelor thesis, 2023)
      Da jeg skulle finne ut av hva jeg ønsket å skrive bacheloroppgave om, var det erfaringen fra praksisperioden i utlandet som gjorde at valget mitt falt på temaet musikk og inkludering av barn som har norsk som andrespråk. ...
    • Inkludering av flerspra klige barn i lek 

      Ma, Yajun (Bachelor thesis, 2023)
      For å spisse temaet ‘inkludering av flerspråklige barn’ samt gir instruksjoner i praktisk arbeid, bestemte jeg at problemstillingen ble til: «Hvordan jobber pedagogisk leder for inkludering av flerspråklige barn i lek?»
    • Psykisk helse i tilvenningsfasen 

      Kristiansen, Ane Aas (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg ble oppmerksom på temaet barn og deres psykiske helse i tilvenningsfasen, fordi jeg var med på noen tilvenninger da jeg jobbet som assistent i barnehagen, og her virket det som om barna reagerte på og taklet tilvenningen ...
    • Social sustainability: Early childhood educators’ perspectives in creating a socially sustainable environment 

      Kontoh, Whitney Obour (Bachelor thesis, 2023)
      This bachelor thesis discusses kindergarten as an arena for social sustainability. This thesis focuses on the educators' roles in exposing children to the social factors within sustainable development. Since I have chosen ...
    • Barns undring over døden 

      Lilledalen, Ina Graabræk (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom barnehagelærer utdanningen får vi noe innsikt og kunnskap i hvordan vi kan ha slike undrende samtaler sammen med barna. Både om hva døden er, men også hva som kan skje etter den. Vi lærer litt om hvordan alt oppleves ...
    • Kompetanseutvikling i barnehagen 

      Bakke, Elisabeth Ersland (Bachelor thesis, 2023)
      Ut fra min interesse og mine opplevelser og erfaringer knyttet til kompetanseutvikling ble problemstillingen følgende: «På hvilken måte kan kompetanseutvikling påvirke personalets motivasjon og mestringsfølelse?»
    • Flerkulturelt mangfold i barnehagehverdagen 

      Lyse, Ingrid H (Bachelor thesis, 2023)
      I rammeplanen så står det at «Personalet skal bidra til at kulturelt mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Det er derfor viktig at vi har et fokus på dette og at vi har ...
    • Finnes det vanskelige barn? 

      Stegavik, Oda-Kristine Aasbø (Bachelor thesis, 2023)
      Når jeg skulle utforme en problemstilling til bacheloroppgaven, var jeg lenge usikker på hvordan den kom til å bli til slutt. Jeg hadde først en problemstilling som var mer rettet mot selve temaet musikk og inkludering, ...
    • Musikk og følelser 

      Brevik, Mia Charlotte (Bachelor thesis, 2023)
      Da jeg skulle velge problemstilling, var jeg innom mange forskjellige som kunne støtte temaet jeg hadde sett for meg. Jeg hadde vanskeligheter med å avgrense temaet mitt til en konkret problemstilling fordi det var så ...
    • Å inkluderes uten felles språk 

      Andenæs, Idunn (Bachelor thesis, 2023)
      Det er lite forskning som har vært opptatt av barns emosjonelle velvære og trygghet, når de blir plassert i det ukjente (Zachrisen, 2015, s. 43). Et eksempel på dette er barn som begynner i en barnehage der de ikke snakker ...
    • “For det å ikke forstå språket gjør jo at du ikke kan inkluderes.” 

      Førde, Marit Heien (Bachelor thesis, 2023)
      Ofte kan barn som ikke deler samme språk som resten av barnegruppa oppleve å bli ekskludert fra fellesskapet eller usynliggjøres på grunn av manglende forståelse (Kanstad, 2015, s. 122). Etter å ha selv fått en innsikt i ...