Musikk og inkludering av barn som har norsk som andrespråk
Abstract
Da jeg skulle finne ut av hva jeg ønsket å skrive bacheloroppgave om, var det erfaringen fra praksisperioden i utlandet som gjorde at valget mitt falt på temaet musikk og inkludering av barn som har norsk som andrespråk. Gjennom fordypningene jeg har hatt i løpet av tre år på barnehagelærerutdanningen - dvs. musikk, drama og kunst og håndverk, og barnehager i et internasjonalt perspektiv - har mitt engasjement for de estetiske fagene økt, i tillegg til interessen for ulike kulturer og språk. Det ga dermed mening for meg å fordype meg videre i temaet musikk og barn som har norsk som andrespråk, som en avslutning av min utdanning. Det å undersøke musikk i barnehagen, og hvilke effekter bruken av det kan ha på barn, er et stort tema som rommer mye interessant. I løpet av arbeidet med analyse og drøfting av funn, endret problemstillingen min seg flere ganger.
Til slutt kom jeg frem til følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere bruke musikk for å inkludere barn som har norsk som andrespråk i fellesskapet?"