Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 561-580 of 1143
-
Hvordan kunnskap har barnehagelærerstudenter om white privilege: hvilke konsekvenser det har for samarbeid med mangfold i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven vil ta for seg begrepet white privilege, og hvordan dette begrepet er etablert i barnehagelærerutdanningen. Det vil bli sett på hvordan kunnskapen om dette begrepet er hos en gruppe barnehagelærerstudenter, ... -
Foreldresamarbeid med minoritetsspråklege foreldre i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Tal frå Utdanningsdirektoratet viser at andelen av minoritetsspråklege barn i barnehagen stig. I 2019 var det 52300 minoritetsspråklege barn i norske barnehagar. Det er ein auke på 2,7 prosent frå 2018. Totalt er det 19 ... -
Barnesamtaler og forebyggende arbeid i barnehagen: "hvordan bidrar barnesamtaler til det forebyggende arbeidet av seksuelle overgrep mot barn?"
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven skal jeg ta for meg hvordan en barnehage bruker barnesamtaler som et forebyggende verktøy mot seksuelle overgrep. Jeg vil finne ut hva informanten mener er viktig når det gjelder a forebygge, samt ... -
Ledelse og læring i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelen diskuterer det teoretiske grunnlaget for å relatere begrepene ledelse og læring til hverandre i en barnehagesammenheng, og presenterer noen sentrale funn fra forskningsprosjektet Ledelse for læring – utfordringer ... -
Overgangen fra barnehage til skole: på hvilke måter legger barnehage og skole til rette for trygghet i barns overgang til skolen?
(Bachelor thesis, 2020)I overgangen fra barnehage til skole går barn fra å være eldst til yngst, og de må forholde seg til et nytt fysisk miljø, men også til et nytt sosialt nettverk og en ny kultur. Som barnehagelærer har man et lederansvar for ... -
Medvirkning i barnehagen: hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?
(Bachelor thesis, 2020)Barns medvirkning er et sentralt tema i dag, spesielt etter paradigmeskifte mellom «human becomings» og «human beings» (Kristiansen, 2012, s. 189). Det å se på barnet som et subjekt fremfor et objekt gjør at barns medvirkning ... -
Samspel og samspelsrelasjonser hjå dei yngste borna: korleis kan ein som barnehagelærar leggje til rette for gode samspel i leiken til dei yngste borna?
(Bachelor thesis, 2020)Samspel og samspelsrelasjonar er omgrep eg verkeleg har sett viktigheita av desse åra på Dronning Mauds Minne Høgskule, og spesielt i dette siste året av utdanninga der eg har hatt fordjupinga «Barndom, helse og livsmeistring». ... -
Tryggleik og relasjoner i barnehagen: "korleis jobbar barnehagelærarar med tryggleik for barna, med fokus på relasjoner"
(Bachelor thesis, 2020)I løpet av åra på Dronning Maud Minne høgskule for barnehagelærar har eg vore i praksis på forskjellige småbarnsavdelingar. Det har lært meg kor viktig det er med trygge relasjonar for dei yngste barna, då mange av barna ... -
Samtaler under måltider i barnehagen: hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?
(Bachelor thesis, 2020)I Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, står det at måltidene i barnehagen skal være en pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter (Helsedirektoratet, 2018). Det å ha ... -
Voksenrollen i utelek: "hvordan kan de ansatte i barnehagen jobbe med å fremme et stimulerende miljø for kroppslig lek hos barna i alderen 3-6 år i utetiden?"
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven handler om voksenrollen i barns kroppslige utelek. Dette er et tema jeg er opptatt av, fordi voksenrollen er utrolig viktig og jeg føler at det ikke er nok søkelys på tema. Det virker som om mange ... -
Språkutvikling for barn med autisme: hvordan arbeider barnehagen med språk- og kommunikasjonsansvarlig for barn med autisme
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg tatt for meg utviklingen av språk for barn med autisme. Jeg har utarbeidet et teorikapittel som tar for seg viktige momenter innenfor autisme, og viktige punkter innenfor språkutvikling for barn ... -
Dokumentasjon av barns skapende prosesser: hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå ved dokumentasjon av barns skapende prosesser?
(Bachelor thesis, 2020)I «Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver» fra 2017 står det i kapittel 7 som omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, blant annet om dokumentasjon. De skriver om hva hensikten med dokumentasjon er, og hvordan ... -
Inkludering av flerspråklige barn i leken: hva gjør pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i leken?
(Bachelor thesis, 2020)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at barnehagen skal bruke mangfold som ressurs og inkludere alle barn uansett bakgrunn, språk, etnisitet, kjønn og funksjonsevne. Barn som er flerspråklige ... -
Familiesamarbeid med flerkulturelle familier i barnehagen: hvilken betydning har en barnehages kompetanse, holdninger og kommunikasjonsevne for deres samarbeid med flerkulturelle familier?
(Bachelor thesis, 2020)Dagens barnehage er preget av et stort mangfold. I barnehagen møter en både familier og personalet fra ulike land i verden, som alle bærer med seg sine egne erfaringer, førforståelser, verdier og kulturer. I Rammeplanen ... -
Supportive indoor environments for functional play in ECEC institutions: a strategy for promoting well-being and physical activity?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The physical environment in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions provide children with possibilities for play. This study describes a physical environmental intervention aiming to increase the possibilities ... -
Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ... -
Barns estetiske erfaringer i utetiden: "Hvordan tilrettelegger barnehagen for barns estetiske erfaringer i utetiden?"
(Bachelor thesis, 2020)Estetikk handler i sin enkleste form om betraktning og utøvelse av ulike kunstformer innen litteratur, musikk, dans, drama og bildekunst. I det estetiske perspektivet på barn vektlegges derimot barns sanselige og kroppslige ... -
Tresløyd i barnehagen: Hvilken erfaring kan tresløyd tilføre barn og hvordan kan jeg som barnehagelærer tilrettelegge for tresløyd i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven vil jeg belyse temaet tresløyd i barnehagen. Jeg vil se på hvilken erfaring tresløyden tilfører barn. Jeg vil også se på eventuelle utfordringer relatert til tresløyden. Til sist vil oppgaven også ta for ... -
Barn i sorg: på hvilke måter kan tegning brukes som en estetisk veiledningsprosess i sorgprosessen hos barn, og hva sier rammeplanen om sorg og krisehåndtering?
(Bachelor thesis, 2020)I rammeplanen fra 2017 blir ikke sorg nevnt. I stedet står det heller mer generelt under fagområdet livsmestring og helse og latent under de fleste andre fagområdene.. I rammeplanen står ordet sorg i rammeplanen fra 1997. ... -
When Anger Arises in the Interaction with Children in Kindergartens – The Staff’s Reactions to Children’s Resistance
(Peer reviewed; Journal article, 2020)