Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 521-540 of 1143
-
Å inspisere barn til bruk av skapende materialer: en kvalitativ undersøkelse av barns bruk av kunsterisk materiell gjennom et kunstprosjekt i en barnehage.
(Bachelor thesis, 2020)Det kan være mange faktorer som kan ha betydning for hvordan barn tar i bruk materialer som de har tilgjengelig i en barnehage, men jeg velger i denne oppgaven hovedsakelig å sette søkelys på erfaringer rundt nevnte ... -
Barnas læringsmiljø på en småbarnsavdeling: sosialt samspill mellom voksne og barn i garderoben som et ledd i barnas læring i 1-2 årsalderen.
(Bachelor thesis, 2020)«Arbeidet med omsorg, danning, lek, læring, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Både gjennom barnehagel ... -
Barns selvfølelse: hvordan kan barnehagelæreren med sin kunnskap fremme barns selvfølelse i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)Hver dag tar jeg imot barn som skal tilbringe mange timer i barnehagen. Hvilken påvirkningskraft jeg har som barnehagelærer for hvordan dagene til disse barna blir, er noe jeg ofte tenker over. Jeg tenker ofte over hvordan ... -
Frilek og organiserte aktiviteter i barnehagens utetid
(Bachelor thesis, 2020)Formålet med studien «Frilek og organiserte aktiviteter i barnehagens utetid» er å se på hvordan barna trives når de får leke fritt og under organiserte aktiviteter, og finne ut hva barna foretrekker. Min problemstilling ... -
Musikkens påvirkning på barns uttrykk: hvordan påvirker musikk en gruppe femåringers uttrykk?
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen har endret seg flere ganger før jeg begynte på min skriveprosess. Jeg hadde tidlig en klar tanke om at det var musikk jeg ville skrive om, men en mer konkret problemstilling hadde jeg ikke tenkt så mye ... -
Barn som vekker bekymring: barnehagelæreres bekymring for barns omsorgssituasjon
(Bachelor thesis, 2020)Alle barn har det ikke bra hjemme. Jeg har minner fra egen barndom hvor jeg som barn opplevde at enkelte barn hadde det annerledes hjemme enn oss andre barna. Som barn fikk jeg inntrykk av at alle visste om det, også voksne. ... -
Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek: pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging for alle barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg ønsker, som jeg allerede har vært inne på, å få mer kunnskap om hvordan man som pedagogisk leder kan tilrettelegge for inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek. Inkludering er komplekst, men ... -
Avdelingsmøtet - en viktig kommunikasjonsarena i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)For å kunne forske frem svar måtte jeg ta utgangspunkt i et tema og en problemstilling, dette skulle være et grunnfeste i forskningen som kunne fortelle hva det var jeg ville finne svar på. Underveis gjennom både innsamling ... -
Kartlegging i barnehagen: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med bruk av kartleggingsverktøy i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2020)Den norske barnehagemodellen blir beskrevet som barnesentrert og med fokus på en helhetlig tilnærming til læring og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I denne modellen blir barn betraktet som kompetente individer, ... -
Hva betyr naturen for deg?: En kvalitativ studie om naturens betydning for barnehagelærerstudenter med fordypning i natur- og friluftsliv
(Bachelor thesis, 2020)Er det slik at natur og friluftsliv har en så stor effekt på oss som mennesker? I Stortingsmelding nr. 18 (Det kongelige klima- og miljødepartement (2015-2016)) beskrives friluftslivet som en del av den norske identiteten ... -
Personalets tilstedeværelse med barn: hvilken bevissthet har pedagogiske ledere om hva som påvirker deres tilstedeværelse i barns utelek?
(Bachelor thesis, 2020)Det er viktig at barnehagelærer er bevisst sin rolle i utetiden, og er bevisst på hva som påvirker deres tilstedeværelse i barns utelek. Her støtter jeg meg på Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver (2017, s.17), ... -
Natur- og friluftslivsstudenters syn på natur: hva mener Natur- og friluftslivsstudenter ved DMMH er viktig for pedagogisk arbeid i natur
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen er som følger; «Hva opplever Natur og friluftslivstudenter ved DMMH som viktig for pedagogisk arbeid med barn i naturen?». Den har som hensikt å belyse de tanker som disse studentene har om naturen, og ... -
Livsmestring hos de yngste barna: "Hvilken bevissthet har de ansatte i en småbarnsavdeling om begrepet livsmestring og hvordan jobber de med det i praksis?"
(Bachelor thesis, 2020)"Mange elever og barnehagebarn har mistet en trygg arena nå som skoler og barnehager er stengt" (Kunnskapsdepartementet & Barne- og familiedepartementet, 2020). Utsagnet kom som en konsekvens av koronapandemien, og i den ... -
Barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen: hvordan kan barnehagens utemiljø bidra til å stimulere fireåringens lek?
(Bachelor thesis, 2020)Gjennom praksis og jobb har jeg fått erfart en rekke forskjellige barnehager, med forskjellig fokus, oppbygning og størrelse. Med denne erfaringen dannet jeg meg et bilde av at barn i barnehager med friluftslivfokus, der ... -
De yngste barnas samspill gjennom musikk: hvordan kan barnehagen styrke det sosiale samspillet mellom de yngste barna ved hjelp av musikk?
(Bachelor thesis, 2020)Musikk kan være et felles språk, og både barna og vi voksne trenger ikke store forutsetninger for å oppleve et fellesskap når det drives med musikk. «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for ... -
Trivsel på tur: hvilke faktorer innvirker på fireåringers trivsel på tur om vinteren i en naturbarnehage?
(Bachelor thesis, 2020)Trivsel er et komplekst begrep som det har blitt økt interesse og oppmerksomhet rundt. Begrepet er gjennomgående i rammeplanen for barnehagen, og det stilles krav til at personalet skal sørge for at alle barn opplever ... -
Barns behov for hvilke: på hvilken måte legger barnehager med mye utetid til rette for de eldste barnas behov for hvile?
(Bachelor thesis, 2020)Å ta ansvar for at barnas behov ivaretas, er en del av den profesjonelle omsorgen barnehagen som pedagogisk institusjon skal vise (Tholin, 2013, s. 65). Hos barn i barnehagen vil det være mange behov som må ivaretas i løpet ... -
Barnehagens arbeid med temaet fra jord til bord: hvilke erfaringer har to styrere i barnehagen med arbeidet med tema "fra jord til bord", og er forskjell mellom by og land
(Bachelor thesis, 2020)Når det kom til utformingen av en problemstilling jobbet jeg ut fra ideen om at jeg ville forske på temaet «fra jord til bord». Jeg startet med å sette meg ned for å finne ut hvorfor jeg ønsket å jobbe med dette temaet. ... -
Barn og samlivsbrudd: hvordan arbeider pedagogisk leder i barnehagen med barn og samlivsbrudd?
(Bachelor thesis, 2020)I april 2020 kom det nye oppdateringer over ekteskap og skilsmisser i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå var det i 2019 inngått 19 855 ekteskap og 9 609 skilsmisser (Statistisk sentralbyrå (SSB), 2020). Den tradisjonelle ... -
Å møte det fleirkulturelle Norge: korleis kan kulturkompetanse være avgjerande i dagens barnehage?
(Bachelor thesis, 2020)Det Norge vi lever i no er eit resultat av kontinuerleg globalisering og auka innvandring. Gjennom århundre med samhandling mello, ulike land, folkeslag og kulturar har nordmenn danna seg ei oppfatning av kva dette landet ...