Avdelingsmøtet - en viktig kommunikasjonsarena i barnehagen?
Abstract
For å kunne forske frem svar måtte jeg ta utgangspunkt i et tema og en problemstilling, dette skulle være et grunnfeste i forskningen som kunne fortelle hva det var jeg ville finne svar på. Underveis gjennom både innsamling og analyse av datamaterialet har jeg opplevd en usikkerhet rundt det å kunne få mulighet til å bruke en «riktige» problemstilling. Første problemstilling lød slik: «På hvilken måte planlegger og leder pedagogisk leder avdelingsmøter i barnehagen, og hva er bakgrunnen for de valgene som blir tatt?»
Etter analyse av datamaterialet fikk jeg en større bekreftelse for målet mitt med denne oppgaven. Tema «møtestruktur i barnehagen» har hele tiden har vært det samme, men mine funn gjorde det at jeg så det interessant og nødvendig å endre problemstilling. Funn gjorde det mer interessant å se på denne problemstillingen. Mine funn svarer mer til den nye problemstillingen. Problemstillingen jeg ønsker å finne svar på gjennom denne kvalitative forskningen er: «På hvilken måte er avdelingsmøter en kommunikasjonsarena i barnehagen? –og hvilken betydning kan innholdet på avdelingsmøtene ha for det pedagogiske arbeidet?