Blar i Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning på tittel
Viser treff 868-887 av 1143
-
The Prevalence of Risky Play in Young Children’s Indoor and Outdoor Free Play
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Research on children’s risky play and young children’s risk taking is a relatively new research area that has drawn the attention of many researchers in the last decades. Nevertheless, to our knowledge, no earlier studies ... -
Produkt/prosess og motivasjon i arbeid med estetiske fag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva sier faglitteraturen om balansen mellom fokus på produkt og prosess i arbeid med estetiske fag med barn, og hvilke faktorer kan motivere barn til videre interesse for kunstfagene? -
Profesjonsetikk
(Bachelor thesis, 2021)RP 17 beskriver at barnehageeier skal ha det overordnede ansvaret for barnehagens drift, og har det juridiske ansvaret. Den påpeker at det pedagogiske personalet er en forutsetning for barnehagens kvalitet, og at pedagogisk ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalundervisningen i kulturskolen - et bidrag til refleksjon i musikkpedagogisk utdanning
(Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er profesjonsforståelser i Instrumentalundervisningen i kulturskolen. Profesjon omhandler yrkesutøvere som har særegen kunnskap innen for sitt område. Musikkpedagogen som profesjon kan man ha ... -
Profilering i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan arbeider en kommunal og en privat barnehage med profilering? -
Prosjektarbeid og barns selvfølelse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Prosjektarbeid med barn i barnehagen tar utgangspunkt i et læringssyn der pedagoger og barn er likeverdige (Kjær, 2016, s. 17). Pedagogene er nødt til å møte barna der de er, og prøve å forstå barnets verden. Det er tydelig ... -
Psychiatric Problems and Quality of Life in a Clinical Sample of Adolescents - The Role of Peer Relations
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Background: The quality of peer relations is linked to mental health in childhood and adolescence, but few studies have investigated its clinical relevance. In particular, the potential mediating role of peer functioning ... -
Psychometric Properties of the Pictorial Scale of Perceived Movement Skill Competence for Young Norwegian Children
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The objective of this study was to examine the psychometric properties of the Pictorial Scale of Perceived Movement Skill Competence (PMSC) for young Norwegian children, a scale that is aligned with skills assessed in the ... -
Psykisk helse i rammeplanene: Hvordan har psykisk helse som diskurs utviklet seg i rammeplanene; 1996, 2006, 2017?
(Bachelor thesis, 2020)Våren er omtrent synonymt med skrubbsår på knær og grønske på albuer. Når et barn faller og slår seg og tårene triller, henter vi plaster, og trøster. Det blåses på og betrygges med at det kommer til å gå over. Skrubbsåret ... -
Psykisk helse i tilvenningsfasen
(Bachelor thesis, 2023)Jeg ble oppmerksom på temaet barn og deres psykiske helse i tilvenningsfasen, fordi jeg var med på noen tilvenninger da jeg jobbet som assistent i barnehagen, og her virket det som om barna reagerte på og taklet tilvenningen ... -
Purity or perversion? from taboo to fact: kindergarten teachers’ reflections on age-normal sexuality
(Peer reviewed; Journal article, 2023-07)Many educators and pedagogues around the world face challenging situations in their everyday work. Being caught off guard when children begin to explore their bodies and show curiosity about body parts and sexual issues ... -
Rammenplanens utvikling fra 1996-2017 med fokus på det samiske. En analyse av endringene i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, med fokus på begrepsbruk og fremstillingen av det samiske
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan har begrepsbruken og fremstillingen av det samiske i rammeplanen endret seg fra 1996 til 2017? -
Rammeplanens utvikling fra 1996 - 2017 med fokus på kropp, bevegelse, mat og helse
(Bachelor thesis, 2021)I undervisningen har det vært fokus på at studentene skal bli kjent med rammeplan. Likevel ønsker jeg å trekke frem praksisperiodene som svært lærerike når det gjelder å bli kjent med rammeplanens innhold. Grunnen til dette ... -
Rasisme i barnehagen: representasjon og tilhørighet
(Bachelor thesis, 2021)I løpet av barnehagelærerutdanningen min har jeg i flere barnehagepraksiser erfart at minoritetsbarn har blitt utsatt for diskriminerende kommentarer som omhandler deres kultur, hudfarge og språk. Jeg var selv i en posisjon ... -
Realfag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021) -
Realfag i barnehagen: en bacheloroppgave om realfag i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Realfag blir ofte sett på som et vanskelig og komplisert fag, et slikt syn vil ikke engasjere folk til å drive med eller se viktigheten med realfaget i barnehagen. I en artikkel i Bergens Tidene (2017) skriver Torbjørn ... -
A realist synthesis of interprofessional collaborative practices in early intervention for children with speech, language and communication needs
(Peer reviewed; Journal article, 2022-08-21)Background: Interprofessional collaborative practices (IPCP) are considered to be a crucial factor in the optimal support of young children (3–6 years) with speech, language and communication needs (SLCN) in inclusive early ... -
Refleksjon : fra bevisstgjøring til læring og utvikling
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan kan refleksjon føre til bevisstgjøring, læring og utvikling i personalgruppa? -
Regler i barnehagen: I hvilken grad har barn medbestemmelse på "de uformelle konvensjonene" i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Det finnes mange regler, ikke bare i barnehagen, men i samfunnet ellers også. Hvordan kan man forstå alle disse reglene og er alle reglene nødvendige. Formålet med oppgaven er å finne svar på om barna har noen grad av ... -
Relasjon i foreldresamarbeid
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder med å etablere god relasjon med foreldre/foresatte i hente- og bringesituasjoner?