Show simple item record

dc.contributor.authorØstbø Munch, Christine B.
dc.contributor.authorSemundseth, Marit
dc.contributor.authorHopperstad, Marit Holm
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2022-10-05T06:52:52Z
dc.date.available2022-10-05T06:52:52Z
dc.date.created2022-10-04T13:57:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2022, 8 (2), 24-43.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3023855
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker barnehagens garderober som semiotisk landskap. Materialet består av totalt 1101 fotografier av tekster i tretten barnehagegarderober og samtaler med de ulike avdelingenes pedagogiske ledere om disse tekstene. Studien har to formål: Det første er å bidra til kunnskapsutvikling om garderoben som semiotisk landskap. Det andre er å diskutere hvordan dette semiotiske landskapet kan ha et didaktisk potensial for utvikling av barns literacy. Studien plasserer seg innenfor et sosialsemiotisk rammeverk (Halliday, 1998; Halliday & Matthiessen, 2014; Kress, 2010). Vi analyserer frem og diskuterer barnehagens garderobe som et komplekst semiotisk landskap (Jarowsky & Thurlow, 2010) bestående av ulike tekstprodusenter, variasjon i utformingen av tekstene og med tekster som utfører ulike kommunikative handlinger. Videre drøfter vi hvordan dette semiotiske landskapet kan bidra til spontan og eksplorativ literacy i barnehagen, hvordan barnehagelærere kan involvere barn i tekstproduksjon, og hvordan barns tekster kan få ytterligere plass i det semiotiske landskapet som garderoben utgjør.en_US
dc.description.abstractBarnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSosialsemiotikk,en_US
dc.subjecttekst,en_US
dc.subjectbarnehage,en_US
dc.subjecttekstkompetanse,en_US
dc.subjectdidaktikken_US
dc.titleBarnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?en_US
dc.title.alternativeBarnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2022 Authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber20.en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v8.3841
dc.identifier.cristin2058435
dc.source.articlenumber3841en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal